تبلیغات
معرفی و بررسی

نحوه قیمت گذاری سایت با 3 سرویس آنلاین و 15 پارامتر مهم

تبلیغات
4.6
(8)

من همیشه گفتم که سایتِ آدم مثل بچه آدم می‌ماند. به همان اندازه برای مدیر آن عزیز است. با هزار زحمت و خونِ دل خوردن برای سایت وقت می‌گذاری و در گذر زمان بزرگ شدنش را تماشا می‌کنی. حالا فروختن سایت هم زبانم لال مثل از دست دادنِ فرزند است. به همان اندازه برای مدیر سایت تلخ است. به هر حال در بعضی از شرایط ما مجبور هستیم جگر گوشه خودمان را به فروش بگذاریم. در این پست نحوه قیمت گذاری سایت برای فروش را بررسی می‌کنیم و با 15 پارامتر مهم در تعیین قیمت سایت آشنا خواهیم شد. همراه مجله اون با مَن باشید 🙂


چرا سراغ قیمت گذاری سایت ها می‌رویم؟

شاید بیشتر از یک دهه شده که دیگر سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین برای سرگرمی یا از سر علاقه ایجاد نمی‌شوند. امروزه کسب و کارهای بزرگ با گردش مالی بالا در فضای اینترنت فعالیت می‌کنند و دیگر پول درآوردن از وب غیرممکن نیست. اگر یادتان باشد تا 10 سال پیش کمتر سایتی پیدا میشد که گردش مالی قابل توجهی داشته باشد، اما به مرور زمان با افزایش ضریب نفوذ اینترنت در کشور، وب‌مسترها کم کم به نون و آب رسیدند و لذت پول در آوردن را چشیدند 🙂

پس با این شرایط می‌توانیم به سایت مانند یک محصول نگاه کنیم. مانند یک باغ که بعد از سال‌ها تلاش امروز در حالِ بهره دادن است. شما باغ خود را رایگان در اختیار بقیه نمی‌گذارید درست است؟ 🙂 آن باغ با توجه به نوع درختان، سن آنها، متراژ زمین و غیره یک قیمتِ مشخص دارد. در سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین هم اوضاع به همین شکل است.

به طور کلی 2 دلیل وجود دارد که کسی به دنبالِ ارزش گذاری روی سایت بگردد:

  1. شخص صاحب سایت است و می‌خواهد سایت خود را به قیمت منصفانه و قابل قبول بفروشد
  2. کسی بیرون از سایت می‌خواهد با آن‌ها همکاری کند (مثلا سفارش تبلیغات و رپرتاژ بدهد) پس درباره قیمت و ارزش آن سایت تحقیق می‌کند

نحوه قیمت گذاری سایت ها به چه شکل است؟

پارامترهای مهم در قیمت گذاری سایت ها

در ادامه 15 پارامتر کلیدی و مهم که می‌تواند در قیمت گذاری یک سرویس آنلاین موثر باشد را معرفی کرده‎ام. دقت داشته باشید که این پارامترها در کنار هم یا موازی با هم به بیشترین بازدهی خودشان می‌رسند. مثلا اگر سایت شما 2 مورد از این لیست را به بهترین شکل داشته باشد، اما در 13 مورد دیگر ضعیف باشد، قیمت گذاری سایت به درستی انجام نخواهد شد.

1 – نام دامنه (Domain Name)

همه چیز با نام دامنه شروع می‌شود. درست است؟ یک دامنه خوب شانس موفقیت کسب و کار اینترنتی را تا حد زیادی بالا می‌برد. اگر نگاهی به کسب و کارهای سنتی هم بیندازیم، می‌بینیم که “اسامی جذاب” بیشتر مورد اقبال عمومی قرار گرفته‌اند. پس در قیمت گذاری سایت نام دامنه می‌تواند نقش بسیار مهمی را بازی کند.

دامنه‌های رند و کوتاه مثل Car ، Divar و غیره بسیار با ارزش هستند و به تنهایی می‌توانند میلیون‌ها تومان ارزش داشته باشند. از طرفی دامنه‌های بدشکل و بدقلق مثل Thisismytechwebsite و غیره هم می‌توانند روی قیمت تمام شده سایت برای فروش تاثیر منفی داشته باشند.

بعضی از پارامترهای مهم دامنه که در قیمت گذاری سایت تاثیرگذار هستند:

  • کوتاه بودن
  • معنادار بودن
  • خاص بودن
  • آهنگین بودن
  • و …

2 – سن دامنه (Domain Age)

عمر یا سن دامنه به مدت زمانی گفته می‌شود که دامنه ثبت شده و در مالکیت یک فرد حقیقی یا حقوقی قرار گرفته است. مثلا اگر دامنه tictactec.ir در سالِ ۲۰۱۸ ثبت شده باشد، عمر دامنه آن در سالِ ۲۰۲۰، دو سال است.

هر چقدر سایت قدیمی‌تر باشد، شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در موتورهای جستجو دارد و آتوریتی آن سایت هم بالاتر می‌رود. البته به شرطی که فعالیت مناسبی هم داشته باشد. پس در قیمت گذاری سایت می‌توانیم عمر دامنه آن سایت را هم در نظر بگیریم.

برای بررسی سن دامنه یک سایت می‌توانید از ابزارِ IPLocation استفاده کنید

3 – تعداد بازدیدکننده یکتا (unique visitors)

به یکی از مهم‌ترین مواردِ تعیین قیمت سایت رسیدیم. سایت بدون بازدیدکننده به چه دردی می‌خورد؟ فکر کنید بهترین مغازه دنیا را دارید، اگر کسی پایش را در مغازه شما نگذارد، چه شانسی برای فروش خواهید داشت؟

منظور از تعداد بازدیدکننده تعداد ipهایی است که وارد سایت می‌شوند. هر چقدر این عدد بیشتر باشد قیمت سایت هم بالاتر می‌رود (معمولا) سایت‌هایی که ترافیک خیلی کمی دارند نظرِ خریدار را جلب نخواهند کرد (البته در شرایط خاص شاید یک سایت با امکانات جالب اما ترافیک خیلی کم به مبلغ بسیار بالایی هم فروش برود)

اما در حالت کلی تعداد بازدیدکننده‌های سایت پارامتر بسیار مهمی در قیمت گذاری سایت به شمار می‌رود.

4 – تعداد بازدید صفحه (unique page views)

در کنار تعداد بازدیدکننده پارامتر دیگری با نامِ تعداد بازدید صفحه داریم. اگر یک بازدیدکننده (یک ip خاص) وارد سایت اون با من شود و به ۳ صفحه از سایت سر بزند، ما ۱ بازدیدکننده و ۳ بازدید صفحه خواهیم داشت.

Page view اهمیت زیادی در ارزش گذاری سایت‌ها دارد. مخصوصا برای سایت‌های محتوامحور که با هر بازدید صفحه، شانس نمایشِ تبلیغات و تاثیرگذاری این تبلیغات هم بالاتر می‌رود. همینطور بازدید صفحه یکی از پارامترهای الکسا برای رتبه بندی سایت‌هاست و بالا بودن مقدار آن می‌تواند الکسا سایت را بهبود داده و در نتیجه قیمت سایت را بالاتر ببرد.

اینم بخونید بد نیست: آموزش بدست آوردن آمار بازدید سایت با Alexa و Rankank

5 – دامین آتوریتی (Domain Authority) و پیج آتوریتی (page authority)

فرض کنید می‌خواهید یک وب‌سایت آماده را بخرید. پیش خودتان می‌گویید کاش ابزاری وجود داشت که اعتبار دامنه و اعتبار صفحاتِ مختلف آن دامنه را بسنجد و به شما بگوید که این سایت چقدر معتبر است. خوشبختانه چنین ابزاری وجود دارد.

دامین آتوریتی یا به اختصار DA یک عدد از ۰ تا ۱۰۰ است که اعتبار دامنه را مشخص می‌کند. پیج آتوریتی یا PA هم اعتبار صفحاتِ مختلف از یک دامنه را بررسی می‌کند. هر چقدر این عدد بالاتر باشد سایت موردنظر ارزش بیشتری خواهد داشت و طبیعتا قیمت آن هم بالاتر می‌رود.

اینم بخونید بد نیست: معرفی 4 سایت معتبر برای بررسی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی سایت ها

6 – امتیاز Moz (Moz Rank

بعد از کنار گذاشتن سیستم page rank گوگل، شرکت Moz برای بررسی کیفبت سایت‌ها از عددی بین ۱ تا ۱۰ استفاده کرد و این سیستم را Moz Rank نامید. هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، نشان از اعتبار بیشتر سایت مورد نظر دارد.

اگر قصد خرید سایتِ آماده‌ای را دارید یا می‌خواهید وب سایت خود را بفروشید، حتما پارامتر Moz Rank را مد نظر داشته باشید.

7 – تعداد بک لینک‌های دریافتی (Back Links)

کلمه‌ای که دهن به دهن بین سئوکاران می‌چرخد. در سال 2020 میلادی هستیم و گوگل ادعا کرده که بک لینک‌ها پارامتر خیلی مهمی در رتبه بندی سایت‌ها نیستند. اما هنوز هم سئوکاران برای گرفتن حتی “1 لینکِ خارجی” خودشان را به آب و آتش می‌زنند. پس در این شرایط سایتی که بک لینک بیشتری داشته باشد، احتمالا پیشنهاد قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

در هنگامِ خرید یا فروش سایت می‌توانید با ابزارهای مختلف تعداد لینک‌های دریافتی آن سایت را به صورت حدودی تخمین بزنید.

اینم بخونید بد نیست: خرید بک لینک و رپورتاژ؛ مار سمی یا پادزهر سئو؟

8 – رتبه الکسا (Alexa Rank)

به بحث شیرین الکسا رسیدیم. اگر وب‌مستر باشید می‌دانید که چقدر رتبه الکسای ایران و جهان سایت، برای مدیر آن سایت مهم است. هر مدیر سایتی دوست دارد الکسای سرویس خود را تا جایی که می‌تواند پایین نگه دارد. این پایین بودن رتبه الکسا به قدری برای بعضی از وب‌مسترها مهم است که دست به جیب می‌شوند و با پرداخت هزینه و جذب ترافیکِ غیرواقعی (Fake) سعی می‌کنند الکسای خود را بهبود بدهند.

هنگام خرید و قیمت گذاری یک سایت به رتبه الکسای آن سایت دقت ویژه‌ای داشته باشید. الکسا جایگاه و ترافیک تقریبی سایت را به شما نشان می‌دهد و هر چقدر این عدد پایین‌تر باشد، احتمالا سایت به قیمت بالاتری فروش خواهد رفت.

  1. نکته : سایت‌هایی که الکسای ایرانِ آنها زیر 1000 است معمولا با قیمت‌های بسیار مناسب فروش می‌روند.
  2. نکته : سایت‌هایی که الکسای ایرانِ آنها بالاتر از 70.000 یا 80.000 است، معمولا ارزش مالی خاصی ندارند.
  3. نکته : هنگام قیمت گذاری سایت باید بررسی کرد که رتبه الکسای آن واقعی است یا غیرواقعی.

9 – تعداد صفحات ایندکس شده توسط موتورهای جستجو

گوگل و سایر موتورهای جستجو مثل Bing یا Yahoo ربات‌هایی دارند که در سطح وب می‌خزند و صفحات مختلف را شناسایی می‌کنند. صفحاتی که در نتایج جستجو به کاربر نشان داده می‌شوند به اصطلاح Index شده‌اند.

هر چقدر صفحات Index شده یک دامنه نزد گوگل یا سایر موتورهای جستجو بیشتر باشد، احتمالا قیمت گذاری آن سایت هم بالاتر خواهد بود.

10 – جایگاه و رتبه (Position) سایت در کلمات کلیدی مختلف (Keywords)

روزانه میلیاردها عبارت (Query) مختلف در گوگل جستجو شده و کاربران به دنبال برطرف کردن نیازهای خودشان هستند. گوگل بر اساس پارامترهای مختلف سایت‌ها را رتبه بندی کرده و در عبارات مختلف جایگاه های متفاوتی به آنها می‌دهد.

برای مثال اگر قصد خرید یک سایت در حوزه ارز دیجیتال را دارید، بهتر است آن سایت در کلمات کلیدی زیر بالا باشد:

  • ارز دیجیتال
  • قیمت انواع ارز دیجیتال
  • استخراج بیت کوین
  • خرید ماینر
  • یا …

هر چقدر سایت در عبارات مختلف جایگاه بهتری نزد گوگل داشته باشد، قیمت آن هم بالاتر می‌رود.

11 – قالب سایت (Theme)

اولین چیزی که کاربران یک سایت می‌بینند، ظاهر آن سایت است. چیزی که به عنوان Theme یا قالب می‌شناسیم. منظور از قالب هر چیز بصری است که برای کاربر قابل مشاهده می‌باشد. مثل منوها، Header، سایدبار، فوتر و سایر بخش‌های یک سایت که جزئی از قالب آن سایت به حساب می‌آیند.

هر چقدر قالب سایت حرفه‌ای تر باشد، روی قیمت گذاری وب سایت تاثیر مثبتی خواهد داشت. به طور کلی 2 نوع قالب در طراحی سایت‌ها به کار گرفته می‌شود:

  1. قالب آماده
  2. قالب طراحی شده

معمولا قالب‌هایی که به صورت اختصاصی طراحی و برنامه‌نویسی شده‌اند قیمت بالاتری نسبت به قالب‌های آماده خواهند داشت. برای مثال اگر سایت شما با قالب آماده نزدیک به 20.000.000 تومان ارزش داشته باشد، استفاده از یک قالب حرفه ای و انحصاری می‌تواند این عدد را تا 25.000.000 و حتی 30.000.000 تومان هم افزایش دهد.

12 – سرعت سایت (Speed)

همه ما می‌دانیم که سرعت سایت چه پارامتر مهمی در موفقیت سایت به شمار می‌آید. در سال 2020 میلادی (همان 1399 خودمان 🙂 ) سرعت بالا دیگر یک انتخاب و یک مزیت رقابتی برای سایت‌ها نیست. سرعت سایت نقش بسیار مهمی در رتبه گرفتن پیش گوگل و بالا بردن تجربه کاربری دارد.

یک سایت اگر در سرعت بارگذاری خود موارد زیر را رعایت کرده باشد، می‌تواند با قیمت بالاتری به فروش برسد:

  • طراحی قالب به شکل اصولی و تمیز انجام شده باشد
  • کدها تا جای ممکن فشرده شده باشند
  • تصاویر تا حد قابل قبولی بهینه سازی شده باشند
  • سایت خطاهای مختلف مربوط به Speed را در سرویس‌هایی مثل GTmetrix یا Google Search Console حل کرده باشد
  • و رعایت هر نکته‌ای که سرعت سایت را بالا ببرد

13 – هاست سایت (Server)

فایل‌های وب سایت ما در جایی به نام سرور ذخیره می‌شود. یک کامپیوتر که با رعایت پروتکل‌های مختلف شبکه، ارتباط بین کامپیوترها را فراهم می‌کند. کاربر در تعامل با سایت در واقع با سرور آن سایت تعامل دارد و درخواست‌های خود را به سرور ارسال می‌کند.

انتخاب هاستینگ مناسب و با کیفیت اهمیت ویژه‌ای در موفقیت سرویس‌‌های آنلاین دارد. بعضی از مشکلاتی که هاستینگ نامعتبر و بی‌کیفیت می‌تواند به وجود بیاورد عبارتند از:

  • افت سرعت سایت
  • ایجاد خطرات و مشکلات امنیتی
  • پشتیبانی ضعیف و عدم پاسخگویی در زمان وقوع مشکل
  • و …

اگر سایت مورد نظر هاست قدرتمندی داشته باشد (مثلا از سرور مجازی یا سرور اختصاصی استفاده کند) روی قیمت آن سایت تاثیر مثبت گذاشته و قیمت را بالا می‌برد.

اینم بخونید بد نیست: با این 3 روش ببینید که سایت‌ها هاست خود را از کدام شرکت خریده‌اند

14 – امکانات سایت (Features)

هر سایت با ارائه امکانات مختلف می‌تواند نظر کاربران خودش را جلب کند. اما منظورم از امکانات چیست؟ به احتمال زیاد شما وب‌مستر هستید و وردپرس را به خوبی می‌شناسید. همانطور که می‌دانید سیستم مدیریت محتوای وردپرس به کمک افزونه‌ها (Plugins) قدرت و انعطاف واقعی خودش را نشان می‌دهد. این افزونه‌ها امکانات و قابلیت‌های جالبی به WordPress اضافه می‌کنند.

برخی از افزونه‌های وردپرس پولی هستند و اگر سایتی که قصد خرید آن را دارید، وردپرسی باشد و افزونه‌های پولی زیادی هم داشته باشد قیمت بالاتری خواهد داشت. حالا من وردپرس را به خاطر رایج بودن مثال زدم. این موضوع برای هر سیستم مدیریت محتوای صدق می‌کند.

برخی از امکاناتی که روی نحوه قیمت گذاری وب سایت تاثیر می‌گذارد:

  • قسمت ورود و ثبت نام حرفه‌ای کاربران
  • استفاده از ابزارهای امنیتی حرفه‌ای
  • دو زبانه بودن سایت
  • داشتن انجمن فعال
  • پنل بسیار منعطف
  • قابلیت شخصی سازی حرفه‌ای قالب سایت
  • و …

15 – نحوه درآمدزایی سایت (بسیار مهم)

اصلی کاریِ ماجرا را برای آخر کار گذاشتم. مهم‌ترین پارامتری که می‌تواند تمامِ 14 مورد قبلی را زیر سوال ببرد! یعنی اگر سایت موردنظر این پارامتر را به خوبی اجرا کرده باشد، اما در 14 مورد دیگر کمی ضعف داشته باشد، باز هم مشتری پول خوبی بابت آن پرداخت خواهد کرد.

درآمدزایی وب سایت به چه شکل است؟

احتمالا این سوال جزء اولین سوالاتی است که خریدار سایت از شما می‌پرسد. چه کسی از پول بدش می‌آید؟ مسلما هیچکس! کسی هم که می‌خواهد سایت بخرد حتما منافع مادی را دنبال می‌کند. پس طبیعتا دست روی سایت‌هایی می‌گذارد که نحوه درآمدزایی آنها شفاف بوده و همین الان هم سود می‌دهند.

سایت‌ها از روش‌های مختلی کسب درآمد می‌کنند. هر سایتی که روش درآمدزایی شفاف و موفق‌تری داشته باشد، قیمت و ارزش بالاتری هم خواهد داشت. برخی از روش‌های رایج کسب درآمد سایت‌ها عبارتند از:

  • فروش کالا
  • فروش خدمات
  • جذب انواع تبلیغات
  • و …

اینم بخونید بد نیست: 10 روش کسب درآمد از سایت‌های محتوا محور


معرفی ۳ سرویس آنلاین برای بررسی نحوه قیمت گذاری وب سایت به شکل خودکار

1 – قیمت گذاری سایت با Worth Of Web

Worth Of Web یکی از سرویس‌های قدیمی و خوب برای محاسبه قیمت تقریبی سایت‌های آنلاین است. این پلتفرم با تحلیل داده‌های مختلفی مثل رتبه الکسا، تعداد بازدیدکننده، تعداد بازدید صفحه، ارزش دامنه و غیره قیمت سایت شما را به دلار تخمین می‌زند. از سالِ 2011 تا زمانی که من این پست را منتشر می‌کنم (2020 میلادی) بیشتر از 15.000.000 سایت در Worth Of Web ارزش گذاری شده‌اند.

نکته : قیمتی که سرویس Worth Of Web پیشنهاد می‌دهد کمی بالا و گاهی غیرمنطقی است …

[epcl_button label=”لینک ورود به Worth Of Web برای قیمت گذاری سایت” url=”https://www.worthofweb.com/calculator/” type=”outline” color=”green” size=”fluid” icon=”” target=”_blank” rel=”nofollow”][/epcl_button]

2 – قیمت گذاری سایت با Site Price

قیمت گذاری سایت تیک تاک تِک با Site Price

بعد از وارد کردن نامِ دامنه موردنظر در Siteprice این سرویس در یک کادر بزرگ قیمت تقریبی سایت موردنظر شما را به دلار نشان می‌دهد. در بخش‌های بعدی اطلاعاتی مثل میزان ترافیک سایت، تخمین درآمد ماهیانه به دلار، بک‌لینک‌های سایت، رتبه سایت در موتورهای جستجو و حتی مشکلاتِ سئو سایت در اختیار شما قرار می‌گیرد.

نکته : تحلیل و تخمین سایتِ Site Price از دقت قابل قبولی برخوردار است …

لینک ورود به Site Price برای قیمت گذاری سایت

3 – قیمت گذاری سایت با websiteoutlook

قیمت گذاری سایت Tictactec.ir با سرویس websiteoutlook و تخمین ارزش 18.000 دلار

websiteoutlook کمی به هم ریخته است اما بعد از یکی دو بار استفاده به آن عادت خواهید کرد. تحلیل و تخمین قیمت در این سایت هم به دلار انجام شده و پارامترهای استفاده شده مثل رقبا می‌باشد.

لینک ورود به websiteoutlook برای قیمت گذاری سایت

این سرویس‌ها بعد از بررسی سایت‌های مختلف و مقایسه آن‌ها انتخاب و معرفی شده‌اند.

بعضی از سایت‌های معرفی شده در داخل کشور فیلتر هستند و برای دسترسی به این سایت‌ها باید از نرم افزارهای تغییر IP استفاده کنید.


آیا سرویس ایرانی برای تشخیص نحوه قیمت گذاری وب سایت ها داریم؟

جوابِ کوتاه “خیر” است. متاسفانه در ایران چنین سرویسی نداریم. البته چند سال قبل سایت‌هایی مثل تاربها یا سایت بین وجود داشتند که این کار را انجام می‌دادند. این سایت‌ها مانند سرویس‌های خارجی با تحلیل داده‌های مختلف قیمت سایت‌ها را به تومان تخمین می‌زدند. البته امروز هیچ ردی از هیچکدام نیست و انگار به کلی از صفحه روزگار یا از صفحه اینترنت محو شدند 🙂

پس مجبوریم از همان سرویس‌های غیر ایرانی استفاده کنیم …


ختم کلام | جمع بندی موضوع نحوه قیمت گذاری وب سایت

نحوه قیمت گذاری سایت برای فروش آن، کارِ بسیار ظریف و حساسی است. مطمئننا این 15 نکته و ابزارهایی که معرفی کردم نمی‌تواند به طور 100% نیاز شما را برآورده کند. پیشنهاد می‌کنم کنارِ تحلیل آمار و ارقام و کار با ابزارها به ندای درونی قلبتان هم گوش کنید. یک صدا از اعماقِ وجودتان که بگوید این سایت ارزش خرید دارد یا ندارد.

امیدوارم برایتان مفید بوده باشد. در بخش نظرات منتظر حضورتان هستم. نظرتان را درباره قیمت سایت‌های مختلف با من و کاربرانِ اون با مَن به اشتراک بگذارید. موفق باشید 🙂

چقدر این محتوای آموزشی برایتان مفید بود؟

از راست به چپ (سمتِ راست 1 ستاره، سمتِ چپ 5 ستاره)

میانگین 4.6 / 5. امتیاز شما ثبت شد: 8

اولین نفری باشید که بازخوردتان را ثبت می‌کنید

تبلیغات

محمد انوری

مرتب باید ساخت. گاهی یک محصول، گاهی یک اثر هنری و گاهی لبخندی شیرین بر لبانِ دیگری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا