نقد و بررسی بازی Company Of Heroes 2 – سرزمین مادری
جنگ جهانی دوم که یکی از بزرگترین جنگهای تاریخ بشر است. درگیری و جنگ، تنها به کشته شدن سربازها و ریخته شدن خون آنها ختم نمیشود. جنگ جنبههای منفی بسیار زیادی دارد، مانند آوارگی مردم جنگ زده، خسارات جبران ناپذیر به کشورها، کشته شدن خون افراد بیگناه و غیره. روایت داستانهای قهرمانان جنگ و بازگو کردن آنها برای نسلهای آینده مسئلهای حیاتی است. اما این موضوع چه ارتباطی با صنعت گیم و بحث نقد و بررسی بازی 2 Company Of Heroes دارد؟ بازیهای استراتژیکی که تاکنون ساخته شدهاند، برای بازگو کردن داستان قهرمانان واقعی، جنگهای جهانی یا خوب عمل نکردهاند یا اصلا موفقیتی نداشتهاند. اما بازی Company Of Heroes در همان روزهای ابتدایی انتشار در نسخه اول توانست منتقدان را شگفتآور کند.
روانشناسی در صنعت بازی (نقد بازی 2 Company Of Heroes از لحاظ روانشناسی)
در نسخه دوم این بازی که شاهد پیشرفت چشم گیر در همه زمینهها بودیم، Company Of Heroes 2 نه تنها فقط به جنگ پرداخته، بلکه زاویه دید خود را گستردهتر کرده و به حاشیه جنگ و عواقب آن پرداخته است. دموهای بازی که به زیبایی هرچه تمام ساخته شدهاند با استفاده از فناوری لنزهای محدب آوارگی زنها و کودکان را نشان میدهد. در ادامه به نقد و بررسی بازی Company Of Heroes به صورت تخصصی میپردازیم که امیدواریم مفید باشد.
موسیقی بسیار زیبا که نامزد دریافت جایزه بهترین موسیقی متن بازی در سال 2013 شد. شاهکاری که ارزش دانلود ساندتراک آن را دارد. یکی دیگر از کارهای شرکت Relic Entertainment که به درک بهتر بازی کمک میکند، نورپردازی بینقص بازی است.
اشک های یک بیگناه
یاس و ناامیدی، فقر و گرسنگی را این بازی آنقدر زیبا به تصویر کشیده که در حین تماشای دموهای بازی شما را به فکر فرو میبرد که در آن زمان چه رنجی به مردم بیگناه وارد شده است. این بازی تاکنون توانسته است صاحب بهترین عنوان بازی استراتژیک زمان واقعی ( Strategic Real-Time ) باشد.
جنگی نابرابر …
داستان بازی | حماسهای از جنس خون
داستان از آنجا شروع میشود که جنگ در جبهه شرقی اتفاق میافتد. درواقع داستان فلاشبَکهای لو آبراموویچ ایساکوویچ ( Lev Abramovich Isakovich )، ستوان ارتش اتحاد جماهیر شوروی در سال 1952 است. او که در خلیجی واقع در سیبری محبوس شده است داستان را روایت میکند.
بازی شما به نبردهای استالینگراد ( Stalingrad )، نبرد خونین مسکو ( Battle of Moscow )، جبهههای حومه لنینگراد ( combat in the outskirts of Leningrad )، نبرد لهستان ( fighting in Poland ) و در آخر، نبرد سقوط رایشستاگ ( Fall of the Reichstag ) میبرد تا در تنگناهای جنگ، طعم شیرین خون را به شما بچشاند.
داستان بازی از زبان ستوان لو ایساکوویچ
زیر آتش بیامان دشمن، ناگهان با برخورد گلوله خمپاره به زمین و انفجار آن همه جا تار شد، گوشهایم صوت میکشید و جایی را نمیتوانستم ببینم. بعد از چند ثانیه چشمانم به جنازههای سربازهایی که تیکه تیکه شده بودند افتاد. تا به خودم آمدم چند دقیقه طول کشید، به محض بلند شدن از روی زمین بقیه نیروهایم را سامان دادم و زخمی ها را با کمک سربازان جمع کردیم تا بتوانیم خط مقاومت که همه چیز به آن بستگی داشت را نگه داریم.
با مقاومت اولیه و آتشهای بیپایان آلمانیها، بالاخره توانستیم آنها را عقب برانیم. در همین حین یک کمیسر بلند پایه به افسر پایین دست خود دستور میدهد تا نیروها را به عقب برانند تا با تجدید قوا حملهای دیگر را از سر بگیریم.
هنگام حمله دوباره به مواضع نازیها توانستیم آنها را شکست بدهیم و تعدادی را اسیر کنیم. در حین قدم زدن در منطقه تصرف شده، مابین دود و گرد و غبار سربازی آلمانی را دیدم، عرق ترس به ناگاه تمام بدنم را خیس کرده بود که متوجه شدم با دستمالی سفید به نشانه تسلیم شدن، بالا برده است.
ادامه روایتهای جذاب ستوان لو ایساکوویچ
التماس و گریههایش را میدیدم که در دستش عکس زن و بچههایش بود، ناگهان دلم به رحم آمد که صحنه تکهتکه شدن سربازانم جلوی چشمانم موج میزد و از شدت عصبانیت یک گلوله در سرش خالی کردم.
داستان با دیدار لو ایساکوویچ برای اولین بار با سرهنگ چورکین ( churkin ) از N.K.V.D مخفف کلمه Narodnyy Komissariat Vnutrennikh میباشد، ادامه پیدا میکند. چورکین به نیروهای اتحاد جماهیر شوروی دستور میدهد که خط مقدم جبهه را در مقابل نازیها تا آخرین نفس حفظ کنند و هرچیزی را که نمیتوان تخلیه کرد را آتش بزنند که شامل خانهها و مزارع میشد. با این رویکرد نازیها ارتش سنگین خود را وارد عمل میکنند و شوروی مجبور به عقب نشینی میشود.
در یکی از دموهای بازی شاهد عقب نشینی تعدادی سرباز به رهبری ایساکوویچ هستیم، اما ستوان ایساکوویچ با چهرهای اندوه بار مواد منفجره کار شده زیر پل را منفجر میکند و سربازان را در کمال ناامیدی به حال خود رها میکند. همزمان با شروع زمستان چون روسها به آب و هوای منطقهای خود آگاهی داشتند خود را برای یک زمستان سرد آماده کردند و همین موجب شد تا در کولاکهای طاقت فرسای سیبری نسبت به نازیها عمل کرد بهتری داشته باشند. در سیبری همانطور که میدانیم نازیها شکست سنگینی متحمل شدند و باعث برگشتن ورق جنگ به نفع شوروی شد. همین داستان زیبا باعث شد تا تیم اون با من به نقد و بررسی بازی Company Of Heroes بپردازد.
بد نیست اینم بخونید: بهترین بازیهای استراتژیک کامپیوتر
داستان بازی در مناطق مختلفی جریان دارد
با بازگشت به استالینگراد، ستوان لو ایساکوویچ متوجه میشود، تنها چیزی که سربازان اتحاد جماهیر شوروی را به جنگ میکشاند، دستور 227 بود. در این دستور سربازهایی که به صورت خودمختار عقب نشینی میکردند، خائن شناخته شده و باید اعدام شوند.
در جریان جنگ جهانی دوم استالین برای اینکه بتواند نیروها را منظم کرده و از تسلیم شدن آنها در برابر ارتش آلمان جلوگیری کند دو دستور مخفی صادر کرد. دستور شماره 227 و دستور شماره 270. هدف این دو دستور مجازات هر نوع ضعف و سستی در میدان نبرد بود. بر اساس دستور 227 هر سربازی که بدون اجازه عقب نشینی میکرد، بلافاصله محکوم به اعدام بود و به او شلیک میشد. همچنین هرگونه رفتار غیرقانونی و تخلفات جزئی باعث میشد سربازان به هنگهای تنبیهی اعزام شوند که سختترین و خطرناکترین عملیاتها را به عهده داشت.
ماجرا تمام نمیشود!
با پایان جنگ در استالینگراد لو ایساکوویچ که اکنون یک کاپیتان است در حال پیدا کردن اطلاعات با ارزش نظامی از نازیها است. زمانی که لو ایساکوویچ اطلاعات کشف شده را در اختیار افسری قرار میدهد، گروهی از تانکهای زرهی تایگر نازیها متوجه حضور آنها در ساختمان میشوند و آن جا را به گلوله می بندند و کاپیتان ایساکوویچ زیر آوار میماند. یک سرباز که از معرکه جان سالم به در برده بود به سمت مقر فرماندهی حرکت میکند و درخواست کمک برای نجات کاپیتان ایساکوویچ از زیر آوار تا قبل از رسیدن نازیها میکند.
نیروهای شوروی به منطقه اعزام میشوند و زمینه را برای نجات کاپیتان ایساکوویچ فراهم میکنند. سرگرد پولیوانف ( Polivanov ) پس از بازگشت به ستاد فرماندهی مرکزی، سرباز یوری ( Yuri ) را به دلیل ترک پست خود برای نجات جان کاپیتان لو و بقیه سربازان که در نجات کاپیتان لو نقش داشتهاند را اعدام میکند و به کاپیتان لو دستور میدهد با قطار بعدی به مسکو منتقل شود. درحالی که کاپیتان لو در بیمارستان رو به بهبود است گفتگو با گروهبان ایوان پورازسکی ( Ivan Pozharsky ) را درباره محاصره لنینگراد را که بیش از یکسال به طول انجامید شروع میکند. برای مشاهده ادامه داستان بازی را نصب کنید! …
همانطور که میبینید داستان بازی دارای فراز و نشیبهایی است که از یکنواخت بودن آن جلوگیری میکند. در کل اگر بخواهیم داستان بازی را نقد کنیم باید بگوییم که نسبت به استراتژیک بودن Company Of Heroes 2 عملکرد خوبی داشته است.
گیم پلی بازی Company Of Heroes 2
گیم پلی بازی در عین سادگی دارای قابلیتهای کلیکی (قابلیتهای جانبی که با کلیک کردن فعال میشوند) است که در پیش بردن مراحل شما را یاری میکنند. اما سادگی و روان بودن گیم پلی بازی بدان معنا نیست که شما بتوانید به آسانی مراحل را طی کنید.
اینکه بهترین استراتژی را برای حمله یا دفاع بکار بگیرید، کاملا به شما بستگی دارد و این کاری بسیار سخت و دشوار است؛ چرا که هوش مصنوعی بازی در درجه سختی بالا بسیار قوی بوده و حرکات تاکتیکی شما را آنالیز و برای خنثی کردن آن مقابله میکند.
این کار باعث شده تا همه تصمیمگیریهای مهم و حیاتی مانند یک فرمانده واقعی به دوش شما و باید تمام مسئولیت آن را قبول کنید. در نقد و بررسی بازی Company Of Heroes 2 اگر بخواهیم همهی جزییات بگوییم نیاز به چند پست خست کننده است که دل هر کاربر را میزند، بنابراین بهتر است خودتان بسیاری از تجربیات را کسب کنید.
این رویکرد بازی Company Of Heroes 2 را از تمامی بازیهای استراتژیک مستثنا میکند …
سیستم سنگرگیری سربازان به بهترین نحو و حتی بسیار کاملتر و حرفهای تر از نسخه اول کار شده است. سیستم کاورگیری را می توان مهمترین عامل برای پیروز شدن در ماموریت ها داسنت، چرا که این سیستم به دقت کار شده تا حس واقعی نبردهای تن به تن را به گیمر القا کند و متوجه سختی آن بکند. پس این کار را جدی بگیرید.
بد نیست اینم بخونید: نقد و بررسی بازی Tom Clancy’s Ghost Recon – Wildlands
گرافیک بازی
طراحی لوکیشن
بی اغراق باید گفت شرکت بازی سازی Relic Entertainment در طراحی لوکیشنهای بازی بینقص کار کرده است. به طوری که کوچکترین جزییات هم در نظر گرفته شده است. مانند خرابیهای خانهها که آجرهای آنها با رنگبندی زیبا پیداست و یا جعبههای خالی مهمات که از نبردهای قبلی به جا مانده است. در کل شما با دیدن مناطق مختلف بازی درک نسبی از زمان جنگ جهانی دوم پیدا میکنید.[/epcl_toggle]
آب و هوا
با توجه به سیستم جدید شبیه سازی هوا ColdTech، شرایط آب و هوایی عامل اصلی در گیم پلی شرکت Company of Heroes 2 است. از آنجا که بسیاری از نبردها در جبهه شرقی و در هوای سرد زمستانی رخ داده است، نیروها ممکن است در صورت گرفتار شدن در کولاک و سرمای شدید، به ویژه در مواقع درگیری با دشمن، از سرمازدگی کشته شوند.
نوار دماسنج شکلی در سمت چپ تصویر، دمای بدن یک سرباز را نشان میدهد که باید به آن توجه کرد. سربازان می توانند گرمای بدن خود را در صورت نزدیک بودن به آتش و یا پناهگاهی میتوانند دمای بدن خود را بازیابی کنند، سربازانی که در بیرون محدوده آتش یا پناهگاه قرار بگیرندگرمای بدن را به دست نمیآورند و کشته میشوند. بازیکنانی که از طریق برفهای عمیق حرکت میکنند سرعت آنها کاهش یافته مییابد مگر اینکه در جاده باشند. ردپاهای آنها نیز برای دشمن قابل مشاهده است. برخی از نقشهها دارای آبهای یخ زده میباشد که بازیکنان با خطر حمله از طرف مقابل روبرو هستند. در نتیجه، یخ میتواند زیر وزن واحدهای نظامی بر اثر حرکت یا انفجارها بشکند.
جلوههای ویژه
خلق جلوههای ویژه همچون صحنههای انفجار، تیراندازی و تیر خوردن سربازان، تخریب ساختمانها و غیره به صورت واقعی اسکن شده و در بازی قرار گرفتهاند. حال برای اینکه متوجه این زحمات بشویم مثالی را براش شما میزنم، تانک پانزر را در نظر بگیرید که به یک ساختمان یا تانکی شلیک میکند، اگر دقت کنیم قدرت انفجار آن با تانکهای دیگر کاملا مشهود است و کاملا طبیعی به نظر میرسد چرا که در زمان انفجار خاک همه جار فرا میگیرد و همه چیز از زمین به هوا پرتاب میشود.
اینم بخونید بد نیست: نرم افزار ساخت اپلیکیشن اندروید بدون برنامه نویسی – ۸ پلتفرم ساخت اپ بدون کدنویسی
فیزیک بازی
فیزیک بازی از راه رفتن سربازان، طراحی اسلحهها و تانکها به طور کامل از روی نمونه واقعی آنها اسکن گرفته شده است تا بتوان حس واقعی جنگیدن را به گیمر القا کند. این قضیه تا حدی جدی بوده که شرکت Relic Entertainment مجبور به بازسازی برخی تانکها و اسلحه بکند. راه رفتن، استایل تیراندازی و سنگرگیری سربازان کاملا با مشورت سربازان باقیمانده از جنگ جهانی و حتی سربازان و فرماندهان امروزی بوده است.
TrueSight (دید واقعی)
موتور بازی Essence 3.0 ویژگی جدیدی از بینایی را به نام سیستم TrueSight معرفی میکند، که هدف، دید بهتر نیروها در نبرد واقعی است. بر خلاف دید سربازها که در سایر بازیهای استراتژی مشاهده میشود، TrueSight با دقت بیشتری دامنه دید سربازان را بر اساس شرایط محیطی و نوع واحد نشان میدهد.
منابع اولیه در بازی
سیستم تولید منابع نسبت به نسخه اول اصلاح شده است. بازیکنان برای جمع آوری مهمات و سوخت، نقاط پرچمدار خاصی را در سراسر نقشه باید تصرف کنند کهباید واحدهای نظامی خود را به آن نقاط ببرند. اکثر ارتشها میتوانند مخزنهایی برای افزایش درآمد سوخت یا مهمات از این نقاط بسازند، اگرچه برخی از نقاط درآمد بالاتری از یک ماده ایجاد میکنند اما نمیتوان مخازن افزایش منبع را روی آنها ایجاد کرد. واحدهای سربازی که در نقطه پرچمدار قرار دارند میتوانند در صورت عدم وجود دشمن به راحتی آنجا را تصرف کنند. برای اینکه بازیکن بتواند مزایای یک نقطه پرچم گرفته شده را بدست آورد، باید بخشی از یک منطقه به صورت مداوم در اختیار داشته باشد، این کار اجازه میدهد زنجیرهای ناگسستنی ( “خط تامین” ) به مقر مرکزی متصل شود.
ساختمانها
واحدهای نظامی میتوانند یک ساختمان غیرنظامی را اشغال کنند و از آن به عنوان مقر فرماندهی موقت استفاده کنند. با این حال، بازیکنان میتوانند از طریق حملات توپخانه و یا سربازانی که شعلهافکن و نارنجک دارند این ساختمانها را تخریب کنند. ساختار اصلی اتحاد جماهیر شوروی، ستاد مرکزی Regimental ( منطقهای ) است که برای تولید سربازان و مهندسین استفاده میشود. ساخت اسلحههای ویژه، سلاحهای پشتیبانی کمپین، سلاحهای مکانیزه و فرماندهی گردان تانکووی از قابلیتهایی است که میتوانید در پایگاه اصلی اتحاد جماهیر شوروی مشاهده کنید.
مکانیز مبارزه
مبارزات شامل واحدهای نظامی قابل کنترل است که به طور مستقیم توسط بازیکن ( از طریق رابط کاربری در ساختمانهای تحت کنترل بازیکن یا از طریق توانایی دکتریها ) استخدام میشوند، همچنین اقدامات پشتیبانی در نظر گرفته شده است که شامل بمباران توپخانهای و پوشش هوایی میشود. وسایل نقلیه و پیاده نظام را میتوانید با خرید قابلیتهای خاص بروز کنید. بیشتر نبردها از طریق درگیری مستقیم صورت میگیرد. همانند مقر اصلی، نقاط رنگی مکانهایی را نشان میدهند که درجات مختلفی را برای سربازان و یگانهای پشتیبانی فراهم میکند.
گاهی اوقات اگر یک وسیله نقلیه خسارت زیادی وارد کند، به جای ویران شدن، رها میشود. خدمه کشته میشوند اما وسیله نقلیه عمدتا دست نخورده باقی میماند. وسایل نقلیهای که متروکه شدهاند را میتوان توسط واحدهای مهندسی تعمیر و با ارسال یک تیم پیاده نظام به تعداد کافی میتوان آن را بازیابی کرد و یا در صورت لزوم آن را نابود کنید.
بد نیست اینم بخونید: نقد و بررسی بازی Dota 2
موارد قابل دانلود در بازی
محتوای جداگانه ای را برای بازی در کنار بسته های Theatre War منتشر کرده است. Commanders تواناییها و واحدهای جدیدی را به زرادخانه بازیکنان اضافه کنید، که در مسابقات چند نفره در دسترس هستند. یک بازیکن می تواند حداکثر 3 فرمانده را انتخاب کند که در هنگام درگیری فقط یک انتخاب دارد. این فرمانده سپس به 5 واحد یا تواناییهای منحصر به بازیکن دسترسی میدهد تا آنها زا فعال کند. با این حال، برخی از فرماندهان در برخی از رویدادها توسط Relic از کادر خارج شدهاند. پوسته های وسیله نقلیه اجازه میدهد تا الگوی استتار برخی از وسایل نقلیه و مخازن را تغییر داده تا یک تغییر بسیار زیبا و چشمنواز را شاهد باشیم.
با انتشار جبهه Western Armies DLC، جناحهای قابل پخش نیروهای آمریكا (USF) و Oberkommando West (OKW) در دسترس هستند. رلیک The Front Front Armies و Ardennes Assault DLC را منتشر کرده بود که به ترتیب در 24 ژوئن 2014 و 18 نوامبر 2014 انتشار یافت. Ardennes Assault یک کمپین جدید و غیر خطی بوده و به عنوان USF در بلژیک شکل گرفته است. سومین ارتقا این بازی با عنوان The British Force در تاریخ 3 سپتامبر 2015 منتشر شد و بریتانیا را به عنوان یک جناح در درگیری و بازیهای چند نفره اضافه کرد.
توسعه دهندگان
معاون اجرایی شرکت THQ دنی بیلسون ( Danny Bilson ) اظهار داشت که بازی Company Of Heroes 2 توسط خود شرکت پس از آغاز سال آینده یعنی 2013 انتشار مییابد. اما این خبر زیاد دوام نیاورد چرا که این شرکت اعلام ورشکستگی کرد و در یک مزایده بخشی از شرکت خود را که شامل Relic Entertainment میشد را به شرکت سگا ( Sega ) مبلغی بالغ بر 26.6 میلیون دلار فروخته است. این بازی از DirectX 11 بهره میبرد اما از DirectX 10 نیز پشتیبانی میکند. این بازی همچنین از فناوری Steamworks Valve بهره میبرد که خود مهر تاییدی بر اعتبار این بازی است.
چند جمله از دید منتقدان بزرگ دنیای بازی
مقاله ای برای وب سایت بازیهای ویدئویی Polygon توسط کالین کمپبل نوشته شده بود و درمورد این موضوع اظهار داشت: “نظرات در فروم و Metacritic گواهی بر احساسات شدیدی است که هنوز جنگ در مردم ایجاد میکند” در همان مقاله به نقل از کویین دافی ( کاگردان بازی ) در نسخه دوم دید ما نسبت به جنگ وسیعتر شده و جنبههای متفاوتی را در نظر گرفتهایم که در نسخه اول شاهد آن نبودیم.
دیدگاه سایتهای نقد بازی
در نقد و بررسی بازی Company Of Heroes 2 قطعا باید نظرات سایتهای منتقد سراسر دنیا مد نظر قرار داده شود. امروز برای شما کاربران عزیز تعدادی از آنها در این پست گنجاندهایم. سایت PCWorld به بازی امتیاز 3.5 از 5 داده است. سایت PC Gamer به این بازی نمره 80 از 100 داده است. IGN به بازی نمره 8.4 از 10 داده است و درباره این بازی میگوید: “کمپانی آف هیروز 2 شاهکاری در به نمایش گذاشتن فداکاریهای سربازان شجاع در جنگ جهانی دوم است”
از 31 مارس 2014 ، این بازی در اروپا و آمریکای شمالی 680،000 نسخه فروخته است.
دیدگاه تیم اون با من
در نقد و بررسی بازی Company Of Heroes 2 باید بگویم، در عصری که یکی از بهترین سبکهای دنیای گیم در ظلمات به سر میبرد این بازی میتواند شروعی جدید برای این ژانر باشد. بازی در کنار تمام نقصهایش ( هرچند که برای این بازی به این وسعت امری عادی است ) باز ستودنی و قابل احترام است. باید در برابر این شاهکار بزرگ سر تعظیم فرود آورد که واقعا در به تصویر کشیدن صحنههای جنگ عالی کار کرده است. وقتی که شما به موسیقی متن بازی که توسط Geoff Coates ساخته شده است گوش میدهید، با تلفیق صحنههای احساسی، موسیقی متن شما را به عمق صحنههای جنگ جهانی میبرد.
شاید اغراق باشد، اما هیچ سایت داخلی به این گستردگی و دقت به نقد و بررسی بازی Company Of Heroes 2 نپرداخته است.
قطره آبی در میان بیابان …