تبلیغات
برنامه نویسی

چگونه CMS سایت را تشخیص دهیم؟

تبلیغات
4.8
(4)

بعضی وقت‌ها دوست داریم بفهمیم یک سایت از چه سیستم مدیریت محتوا یا CMS استفاده می‌کند. تشخیص CMS سایت، می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد. گاهی علاقه یا اشتیاق ما به سایت مورد نظر باعث می‌شود درباره آن تحقیق کنیم. مثلا من خودم سایت دیوار را خیلی دوست دارم و اوایل که با این سیستم آشنا شدم دوست داشتم CMS آن را بشناسم.

بعضی وقت‌ها هم کنجکاوی دلیل این کار است. امروز بیشتر از 30% سایتها با وردپرس ساخته می‌شوند. اما وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوای عمومی در دنیا نیست ( با این که به نظر من قدرتمندترین آن‌هاست) گاهی از روی کنجکاوی دوست داریم بفهمیم فلان سایت از چه تکنولوژی‌هایی استفاده کرده و چطور پیاده شده است.

راه‌های مختلفی برای تشخیص سیستم مدیریت محتوای سایت وجود دارد. من 3 راه کلی را معرفی می‌کنم:

  1. سرویس‌های آنلاین
  2. بررسی کدهای سایت
  3. صحبت با مدیران سایت

البته هیچ کدام از سه روش بالا 100% قطعی نبوده و کاملا قابل اعتماد نیستند. می‌دانید که بسیاری از شرکت‌های بزرگ CMS خودشان را طراحی کرده‌اند و درباره آن به کسی اطلاعات نمی‌دهند. در این شرایط تشخیص CMS سایت دشوار می‌شود. اما به هر حال روش‌های زیر بسیار موثر هستند. در این پست یاد می‌گیریم چگونه CMS سایت را تشخیص دهیم

اینم بخونید بد نیست: مگا منو چیست ؟ آیا از Mega Menu در سایت خود استفاده کنیم؟

سرویس‌های آنلاین برای تشخیص CMS سایت

1 – What CMS

What CMS یک سرویس تحت وب است که به خوبی سیستم مدیریت محتوای سایت را شناسایی می‌کند. What CMS رابط کاربری مناسبی داشته و به راحتی می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید. سرعت بسیار بالای آن شما را شگفت‌زده کرده و زمان پیدا کردن CMS سایت بیشتر از 2 تا 3 ثانیه طول نمی‌کشد. نباید انتظار اطلاعات جامع و کاملی از این پلتفرم داشته باشید. چون همانطور که اسمش پیداست، قرار است CMS سایت را پیدا کند. در حال حاضر What CMS از 170 سیستم مدیریت محتوای رایگان و پولی پشتیبانی می‌کند.

2 – CMSDetect

CMSDetect یک سیستم cms یاب رایگان است که بیشتر از 100 سیستم مدیریت محتوای محبوب و شناخته شده را شناسایی کرده است. کار با این سایت راحت بوده و کافیست در Box جستجو نام سایت موردنظر را وارد کنید و گزینه Detect CMS را بزنید. بعد نه تنها cms را تشخیص می‌دهد، بلکه تعداد سایت‌های شناسایی شده با آن سیستم را هم اعلام می‌کند. بعد کمی پایین‌تر درباره CMS توضیحاتی می‌دهد به همراه یک لینک که اگر دوست داشتید امتحانش کنید.

3 – Built With

یک سامانه بسیار حرفه‌ای و قدرتمند برای فهمیدن نوع سایت و این که از چه سرویس‌هایی استفاده می‌کند. Built With بیشتر از 33.000 تکنولوژی وب را شناسایی کرده و برای هم کدام یک گزارش بسیار جامع و عالی تهیه کرده است. یکی از خدمات کوچکی که Built With ارائه می‌دهد شناسایی CMS به کار رفته در سایت است. وقتی در قسمت جستجو سایت مدنظرتان را اسکن کنید خودتان می‌فهمید که این سرویس چقدر گسترده است.

اینم بخونید بد نیست: آموزش تنظیم گوگل برای صفحه اصلی مرورگرهای گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و مایکروسافت اِج

بررسی کدهای سایت برای تشخیص CMS سایت

دومین روش پیشنهادی خواندن کدهای سایت است. در دل این کدها خیلی چیزها نهفته شده و اطلاعات خوبی از آن‌ها به دست می‌آید. البته باید بگویم که خیلی رویش حساب باز نکنید چون در شناسایی CMS چندان قابل اعتماد نیست. اما امتحانش که ضرر ندارد.

در مرورگر خود کلیدهای ترکیبی CTRL + U را فشار دهید. یا روی صفحه راست کلیک کرده و گزینه View page source را بزنید. در تگ Head و قبل از این که وارد body شویم، یک سری متاتگ‌ها هستند که احتمالا آن ها را بشناسید. مثلا در سئو meta description بسیار معروف بوده و استفاده می‌شود. تگ generator برای CMS مورد نظر است تا خودش را معرفی کند. البته بسیاری از وب‌مسترها این tag را پاک کرده تا از سایت در برابر ربات‌ها، ویروس‌ها و انسان‌ها محافظت کنند. عکس زیر را ببینید:

یک راه تشخیص cms سایت نگاه کردن به کدهای آن سایت است
متوجه می‌شویم که سیستم مدیریت محتوای این سایت Shopify است

یک راه دیگر را هم امتحان کنید. در صفحه هدف راستی کلیک کرده و گزینه Inspect را انتخاب کنید. در قسمت Sources ساختار پوشه‌ای سایت را می‌توانید ببنید. پوشه‌هایی به اسم Themes یا Template را پیدا کنید. احتمالا لا به لای این فایل‌ها و پوشه‌ها بتوانید سیستم مدیریت محتوا را تشخیص دهید یا حداقل اطلاعاتی از آن به دست بیاورید.

بخش Sources در کدهای سایت، به فهمیدن نوع سایت بسیار کمک می‌کند

اینم بخونید بد نیست: 5 نفر از بهترین استریمرها و بهترین یوتیوبرهای ایرانی را بشناسید!

صحبت با مدیران سایت برای تشخیص CMS سایت

این روش چندان سریع و حساب شده نیست. اما اگر یک سایت آنقدر برای شما مهم است و دوست دارید هر طور شده سر از کارش دربیاورید، بهتر است با تیم آن سایت در ارتباط باشید.

هر سایتی معمولا یک شماره تماس یا ایمیل آدرس برای پشتیبانی دارد. یا یک فرم تماس با ما که نظرات کاربران را دریافت کنند. به کمک یکی از این راه ها،با آن‌ها صحبت کنید و ازشان بخواهید درباره CMS خود یا تکنولوژی‌های استفاده شده توضیح بدهند. البته انتظار این را هم داشته باشید که هیچ جوابی نگیرید. معمولا مدیران سایت در این موارد با احتیاط برخورد می‌کنند.

اینم بخونید بد نیست: لیست کامل کلیدهای میانبر گوگل کروم

سایتهایی که توسط شرکت‌های طراحی سایت اجرا می‌شوند، معمولا در فوتر یک ردی از خود به جا می‌گذراند. مثلا اسم و لینک خود را. اگر دوست داشتید وارد سایت آن‌ها شده و درباره CMS سایت یا تکنولوژی‌هایی که استفاده کرده‌اند سوال کنید. آن‌ها شما را به عنوان یک مشتری بالقوه در نظر می‌گیرند و احتمال این که با صبر و حوصله جوابتان را بدهند زیاد است.

چقدر این محتوای آموزشی برایتان مفید بود؟

از راست به چپ (سمتِ راست 1 ستاره، سمتِ چپ 5 ستاره)

میانگین 4.8 / 5. امتیاز شما ثبت شد: 4

اولین نفری باشید که بازخوردتان را ثبت می‌کنید

تبلیغات

محمد انوری

مرتب باید ساخت. گاهی یک محصول، گاهی یک اثر هنری و گاهی لبخندی شیرین بر لبانِ دیگری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا