تبلیغات
کاربردی

کارآفرینان موفق ایران را بشناسید + محصولات و بیوگرافی آنها

تبلیغات
3.9
(8)

کارآفرینان موفق ایران را می‌شناسید؟ می‌دانید بیشتر آن‌ها چه زندگی سختی داشته‌اند؟ شاید تعریف مشخص و واحدی از کارآفرینی وجود نداشته باشد، اما همه ما مفهوم آن را درک می‌کنیم. کارآفرینی، به زبان ساده یعنی حل مشکلات موجود، ایجاد شغل و کسب درآمد از آن.

کارآفرینان نقش بسیار پررنگی در رشد اقتصادی کشورها دارند. آن‌ها محصولات و خدماتی خلق می‌کنند که به خوبی مشکلی از مشکلات مردم را حل کرده و در کنار آن، باعث درآمدزایی خودشان هم می‌شود. شاید تعدادی زیادی از کارآفرینان خارجی را بشناسید، اما راجع به کارآفرینان ایران چطور؟ این افراد را می‌شناسید؟ در این مقاله قرار است موفق‌ترین کارآفرینان کشورمان را معرفی کنیم.


1 – برادران محمدی (حمید و سعید) – دیجی کالا (معروف ترین کارآفرینان موفق ایران)

برادران محمدی (حمید و سعید) - دیجی کالا (معروف‌ترین کارآفرینان موفق ایران)

شاید گلِ سرسبد این لیست دیجی کالا باشد. سرویسی که بعد از گوگل، دومین سایت پربازدید ایران به حساب می‌آید. (با استناد به سایتِ آمارگیر الکسا در اسفند 1400) فروشگاه خرده‌فروشی دیجی‌کالا نیاز به معرفی ندارد و به عنوان بزرگترین کسب و کار آنلاین داخل کشور مشغول فعالیت است. احتمالا کنارِ نامِ برند «دیجی کالا» نام موسسان آن یعنی برادران محمدی را هم شنیده باشید. احتمالا داستانِ شکل‌گیری ایده اولیه دیجی کالا از خرید ناموفق دوربین دیجیتال توسط این دو برادر را هم شنیده‌اید.

حمید و سعید محمدی در سال 1358 شمسی در ابوذر تهران و در خانواده‌ای پرجمعیت (یازده برادر و خواهر) به دنیا آمدند. پدر آن‌ها نانوایی داشت و مادرشان هم خانه‌دار بود. این دو برادر دوران راهنمایی و دبیرستان خودشان را در مدارس برتر کشور گذراندند. حمید در مدرسه تیزهوشان، سعید در مدرسه نمونه دولتی. در نهایت هر دو برادر در رشته مدیریت (MBA) فارغ‌التحصیل شدند.

کسب و کارهای الکترونیکی چند سالی است که اقتصاد کشورمان را متحول کرده‌اند. بعد از گسترش ضریب نفوذ اینترنت، بسیاری از کسب و کارهای سنتی یا از بازار حذف شدند یا خودشان را با شرایط جدید تطبیق دادند. اگر دوست دارید شما هم کسب و کار الکترونیک خودتان را راه‌اندازی کنید، بهتر است با مطالعه و آموزش کارتان را شروع کنید. فرادرس یک دوره آموزش کاربردی برای مدیریت کسب و کار الکترونیک تهیه کرده که پیشنهاد می‌کنم قبل از شروع کسب و کار آن را مشاهده کنید:

ماجرای راه اندازی دیجی کالا چه بود؟

احتمالا این قصه را قبلا هم شنیدید. اما مرور دوباره آن خالی از لطف نیست. بزرگترین خرده‌فروشی آنلاین ایران از دلِ یک تجربه تلخ خرید به وجود آمد.

سال 1384، هنوز خرید اینترنتی به شکلِ امروزی معنی نداشت. اما همان زمان برادران محمدی با تحقیق در اینترنت یک مدل دوربین دیجیتال را برای خرید انتخاب کردند. مدل Nikon D7. در نهایت، با کلی ذوق و شوق از یک مغازه در خیابان جمهوری این دوربین را خریدند. اما وقتی در خانه جعبه دوربین را باز کردند، متوجه شدند که لنز آن عوض شده و یک مدل لنز ضعیف‌تر در آن قرار داده شده است.

به عبارتی سر برادران محمدی کلاه رفت! بعد از این اتفاق تلخ آن‌ها تصمیم گرفتند پروژه «دیجی کالا» را شروع کنند. بستری که به کاربران کمک کند محصولاتشان را مثل یک متخصص بررسی و بعد از آن اقدام به خرید کنند.


2 – محمد جواد شکوری مقدم – آپارات

بعضی‌ها به آپارات «یوتوب ایران» می‌گویند. به شخصه با این حرف کاملا مخالفم و نمی‌توانم اصلا به این شکل آن‌ها را با هم مقایسه کنم. آپارات فاصله زیادی با پلتفرمی مثل یوتوب دارد. اما به هر حال حرف اول را در ایران می‌زند. اولین و بزرگترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو در ایران که از سال 1389 فعالیت فعالیت خود را شروع کرده است.

محمد جواد شکوری متولد 1361 و یکی از جوان‌ترین کارآفرینان موفق ایران است. او هم یکی دیگر از دانشجویان انصرافی است که به این نتیجه رسید که تحصیل، شاید هم مسیر با روحیه کارآفرینی او نباشد. شکوری در دانشگاه معتبرِ امیرکبیر، الکترونیک می‌خواند. بعد از انصراف تمام وقت روی برنامه‌نویسی و راه‌اندازی کسب و کار خودش وقت گذاشت.

سال 1383 سایت کلوب با ایده گرفتن از Orkut شروع به کار کرد. بعد از مدتی کلوب قابلیت اضافه کردن ویدئو را در سرویس خود فراهم کرد. اما کمی بعد شکوری و همکارانش متوجه شدند می‌توانند یک سرویس اشتراک ویدئو مستقل داشته باشند. اینجا بود که آپارات ساخته شد. البته سرویس کلوب بعد از سال‌ها فعالیت در 15 مرداد 1400 رسما تعطیل شد، ولی آپارات همچنان با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد.


3 – حسام آرمندهی – بازار، دیوار و بلد (از مطرح ترین کارآفرینان موفق ایران)

حسام آرمندهی - بازار، دیوار و بلد (از مطرح‌ترین کارآفرینان موفق ایران)

اگر بیشتر اپلیکیشن‌های خود را از کافه‌بازار دانلود و نصب می‌کنید، از دیوار برای خرید وسایل دست دوم خود کمک می‌گیرید یا با بلد، با آسایش بیشتری به جاهای مختلف سفر می‌کنید، باید به نوعی از حسام آرمندهی تشکر کنید. نام او با این 3 سرویس گره خورده است.

حسام آرمندهی متولد 1364 در تهران است. حسام در سال 1388 در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه مطرح صنعتی شریف لیسانس گرفت. بعد به سوئد رفت تا آنجا در رشته مورد علاقه خودش (کارآفرینی و کسب و کار) ادامه تحصیل دهد. در نهایت او بعد از راه‌اندازی چند کسب و کار مختلف و کسب تجارب گوناگون، با دوست قدیمی خود یعنی رضا محمدی یک App Store ایرانی ساختند. سرویس که در حال حاضر توسط میلیون‌ها نفر استفاده می‌شود. دریافت نشان امین‌الضرب در سال 1396، نشان می‌دهد که او یکی از کارآفرینان تاثیرگذار در ایران است.


4 – رضا اربابیان – شیپور

از دیوار صحبت کردیم، پس بد نیست اشاره‌ای به رقیب دیرینه آن، یعنی شیپور هم داشته باشیم. سرویسی که مدت‌هاست در مارکت وسایل دست دوم، به دنبال دیوار است و دیوار همیشه با چند پله اختلاف، جلوتر از شیپور حرکت کرده است.

رضا اربابیان متولد 1361 است. او در کانادا به تحصیل در رشته MBA پرداخت و بعد از سال‌ها زندگی در این کشور، در نهایت به ایران برگشت. تا کسب و کار خودش را راه بیندازد. البته به نظر می‌رسد بیزینس، در خون او است. چون پدرش هم در تبریز کارخانه تولید حوله داشته و کارآفرین موفقی به حساب می‌آید.

رضا اربابیان معتقد است در زمان درست باید نیاز درست بازار را تشخیص داد. او در سال 1390 با همکاری دو نفر شیپور را راه‌اندازی کرد و طی این سال‌ها تجربه مشارکت با بعضی از سرمایه‌گذاران خارجی را هم داشت. اوایل دهه نود شمسی فرصت خوبی برای ورود به بازار فروش وسایل دست دوم در کشور وجود داشت و شیپور هم به خوبی این نیاز را تشخیص داد و سهمی از بازار را تصاحب کرد.


5 – شهرام شاهکار – اسنپ

شهرام شاهکار - اسنپ

اسنپ یکی از کسب‌وکارهای ایرانی است که همه آن را می‌شناسیم و به طور مرتب از آن استفاده می‌کنیم. شهرام شاهکار با سن کم مدیریت یکی از بزرگترین کسب‌وکارهای آنلاین ایران را بر عهده دارد. او هم مثل بیشتری کارآفرینانی که در این صفحه معرفی کردیم، بعد از مدت‌ها سکونت در خارج از ایران به کشور بازگشته است. شاهکار دانش‌آموخته رشته MBA در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه بریتیش کلمبیا کانادا است و سال‌ها تجربه مدیریت و توسعه کسب‌وکار دارد.

یکی از نکات جالبی که درباره شهرام شاهکار باید بدانید، نحوه استفاده از او اسنپ است. آقای شاهکار در روز چندین بار از سرویس حمل و نقل استفاده می‌کند، بدون این‌که هویتش را برای رانندگان فاش کند. به این ترتیب به شکل مستقیم و بدون واسطه با کاربران سرویسی که مدیریتش را به عهده دارد ارتباط برقرار می‌کند. شهرام شاهکار این توصیه را به سایر کارآفرینان می‌کند، که آن‌ها نیز مصرف‌کننده محصول خود باشند. به این شکل به خوبی می‌توانند رفتار مخاطبان و مشتریان خود را بفهمند.


6 – میلاد منشی پور – تپسی

احتمالا بعد از اسنپ، تپسی را بتوانیم دومین تاکسی اینترنتی بزرگ کشور معرفی کنیم. میلاد منشی پور این سرویس را سال 95 راه انداخت و به مرور زمان سهم نسبتا خوبی از بازار را تصاحب کرد. او لیسانس خود را در رشته مهندسی مکانیک اخذ کرد و برای ادامه تحصیل به فرانسه رفت. او نیز مثل خیلی از کارآفرینان موفق ایران برای مقطع ارشد رشته MBA را انتخاب کرد.

میلاد منشی پور در ادامه تحصیلات با چالش‌های مختلفی مواجه شد. از آنجایی که خانواده چندان ثروتمندی نداشت، مجبور بود به شدت درس بخواند تا موفق به اخذ بورسیه شود. انتخاب فرانسه هم برای ادامه تحصیل به این خاطر بود که آنجا می‌توانست وام بگیرد و بخشی از مخارج خود را تامین کند. میلاد بعد از فارغ‌التحصیلی در خارج از ایران به کار مشغول شد.

او در نهایت تصمیم گرفت به ایران برگردد و اینجا کسب و کار خودش را راه بیندازد. میلاد منشی‌پور، مثل حسام آرمندهی موفق به کسب نشان امین الضرب شد تا بیشتر از قبل به عنوان یکی از مطرح‌ترین کارآفرینان موفق ایران شناخته شود.


7 – مجید حسینی نژاد – علی بابا (شکست های مختلف تا تبدیل شدن به یکی از کارآفرینان موفق ایران)

مجید حسینی نژاد، قصه جالبی دارد. یک نمونه از پشتکار و مقابله با شکست‌های مختلف. یکی از کارآفرینان موفق ایران که کسب‌وکارهای مختلفی را امتحان کرد، شکست خورد، یاد گرفت تا در نهایت به عنوان مدیر هلدینگ بزرگی به نام علی بابا فعالیت کند. شاید شنیدن حوزه‌های کاری که او در بسیاری از موارد کاملا غیرمرتبط به هم هستند، برایتان جالب باشد.

او مطب لیزر پوست و مو راه انداخت، مدتی به عنوان مشاور حوزه پتروشیمی فعالیت کرد، کارگاه تولید نایلون را امتحان کرد و در تمام آن‌ها شکست خورد.! البته این شکست‌ها او را دلسرد نکردند و همچنان راه خود را دنبال کرد. با اینکه سختی‌های زیادی را تحمل کرد. به خاطر کلاه‌برداری‌های مختلفی که از مجید حسینی نژاد انجام شد، او بخش زیادی از دارایی‌هایش را از دست داد، خانه و خودرو خود را فروخت، حتی به مدت یک سال بیکار ماند و همسرش خرج‌های خانه را می‌داد. اما به هر حال زندگی روی خوش خودش را به او نشان داد و شرایط به مرور تغییر کرد.


8 – نازنین دانشور – تخفیفان (یکی از زنان کارآفرین موفق ایران)

نازنین دانشور - تخفیفان (یکی از زنان کارآفرین موفق ایران)

تا اینجا فقط از آقایان صحبت کردیم. اما چه کسی گفته که حوزه کارآفرینی فقط مخصوص آقایان است؟ اصلا عجیب نیست اگر بگوییم یکی از کارآفرینان موفق ایران خانم است. نازنین دانشور. زنی که نشان داد در فضای نسبتا مردانه کسب و کار هم می‌توان موفق بود.

نازنین دانشور در سال 1362 به دنیا آمد. او فوق‌لیسانس خود را از دانشگاه از دانشگاه امیرکبیر دریافت کرد. چند کار را امتحان می‌کند و در نهایت برنامه‌نویسی را به عنوان شغل انتخاب می‌کند. حرفه‌ای که به سرعت در آن پیشرفت می‌کند و در سن 25 سالگی مدیر پروژه هم می‌شود.

او پس از کسب تجارب مختلف در ایران، انگلیس و آلمان، تصمیم می‌گیرد کسب و کار خودش را راه بیندازد. تخفیفان با 50 میلیون تومان سرمایه و همکاری پدر و خواهر نازنین فعالیتش را آغاز می‌کند. در حال حاضر تخفیفان به عنوان یک کسب و کار موفق در حوزه ارائه کد تخفیف مشاغل مختلف فعالیت می‌کند.


9 – محمدرضا آقایا – باسلام

محمدرضا آقایا شاید یکی از متفاوت‌ترین کارآفرینان موفق ایران به نظر برسد. او کارشناسی ارشد خود را در رشته فلسفه هنر گرفت و در دانشگاه ادیان و مذاهب قم به عنوان کارمند مشغول به فعالیت بود. او به جای ادامه این مسیرِ کارمندی، تصمیم گرفت مسیر زندگی خود را تغییر دهد. آقایا متولد 1367 در اصفهان است، اما برای ادامه تحصیل از اصفهان به قم رفت. بعد از تولد باسلام دوباره به اصفهان برگشت.

باسلام رشد سریع و قابل توجهی بین کسب و کارهای ایرانی داشت. محمدرضا آقایا این پلتفرم را سال 95 راه انداخت و تا امروز بیشتر از 400.000 غرفه‌دار در آن مشغول به کار هستند که عدد بسیار قابل توجهی است. باسلام در حال حاضر یک بازار تعامل و اجتماعی است که فرایند خرید مصرف‌کننده از صاحب محصول را ساده می‌کند.

شما هم می‌خواهید یک کسب و کار کوچک بسازید و به مرور آن را رشد دهید؟ کسب و کارهای کوچک بخش بزرگی از نیازهای یک کشور را برآورده می‌کنند و راه‌اندازی آن‌ها معمولا ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است. فرادرس با یک دوره حرفه‌ای و در کمتر از 4 ساعت، شما را آماده ورود به دنیای یک کسب و کار کوچک می‌کند. بعد از دیدن این آموزش شما با خلق ایده، ارزیابی اولیه، مراحل راه‌اندازی، بازاریابی و سایر موارد مهم در راه‌اندازی کسب و کار کوچک را یاد خواهید گرفت.


10 – حامد ولی پوری – بیمیتو

حامد ولی پوری - بیمیتو

صنعت بیمه از سال‌ها قبل به شکل سنتی در ایران حضور داشت. شاید رایج‌ترین بیمه‌هایی که بیشتر ما از آن استفاده کردیم، بیمه شخص ثالث و بدنه خودرو باشد. اما استارت‌های مختلف نه تنها صنعت بیمه را آنلاین کردند، بلکه انواع مختلف بیمه که بعضی از آن‌ها برای کاربران کمتر شناخته‌شده بودند را معرفی کردند. یکی از فعالان اصلی این صنعت بیمیتو است و خالق آن کسی نیست جز حامد ولی پوری.

حامد ولی پوری سال 1366 در شیراز به دنیا آمد. پس از گشت و گذار در شهرهای مختلف ایران، در نهایت در تهران ماندگار شد. مدرک کارشناسی خود را در رشته مکانیک و کارشناسی‌ارشدش را در رشته مهندسی پزشکی کسب کرد. سپس در شرکت گلدیران مشغول به کار شد و خیلی زود در آنجا پیشرفت کرد. وی بدون هیچ برنامه‌ریزی قبلی‌ای از شرکت گلدیران استعفا داد تا رویاهای خودش را دنبال کند. او با همکاری دوستش روی راه‌اندازی ایده یک سایت ارائه خدمات بیمه کار کردند و در نهایت به بیمیتو رسیدند.


جمع بندی موضوع بررسی کارآفرینان موفق ایران

تعداد کارآفرینان موفق ایرانی کم نیست. هر چند گاهی اخبار ناراحت‌کننده‌ای از سنگ‌اندازی مسئولان در مسیر کارآفرینان می‌شنویم. اما اگر به این افراد فرصت کافی داده شود، می‌توانند زندگی مردم را متحول کنند. تعداد کارآفرینان موفق ایرانی بسیار بیشتر از موارد این لیست است و امیدواریم روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده شود.

بیشتر بخوانید: آموزش یادگیری برنامه نویسی موبایل و پول درآوردن از آن!

شما هم می‌خواهید کارآفرین شوید؟ عالی است. زودتر کار را شروع کنید. البته اگر روحیات شما با چالش‌های کارآفرینی هم‌سو است. اگر اینطور نباشد احتمال دارد اواسط راه از تصمیم‌تان منصرف شوید. مورد مهم دیگر هم آموزش و یادگیری است. هیچوقت در طول مسیر یادگیری را متوقف نکنید.

چقدر این محتوای آموزشی برایتان مفید بود؟

از راست به چپ (سمتِ راست 1 ستاره، سمتِ چپ 5 ستاره)

میانگین 3.9 / 5. امتیاز شما ثبت شد: 8

اولین نفری باشید که بازخوردتان را ثبت می‌کنید

تبلیغات

محمد انوری

مرتب باید ساخت. گاهی یک محصول، گاهی یک اثر هنری و گاهی لبخندی شیرین بر لبانِ دیگری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا