تاثیر پسوند دامنه بر سئو و ۳ دستهبندی آن
در این مقاله با پسوند دامنه و انواع آن آشنا خواهیم شد و به تاثیر پسوند دامنه بر سئو خواهیم پرداخت. از آنجایی که برای راه اندازی یک وب سایت نام دامنه و پسوند متناسب با آن مورد نیاز است لازم است بدانیم نام دامنه چیست و تاثیر آن بر سئو به چه میزان است؟ در این مقاله به شما خواهیم گفت تاثیر پسوند دامنه بر سئو چیست و در ادامه با انواع پسوند دامنه آشنا خواهیم شد.
تاثیر پسوند دامنه روی سئو چیست؟
اگر میخواهید یک وب سایت راه اندازی کنید، باید یک نام دامنه را در یک ارائه دهنده میزبانی ثبت کنید. نام دامنه یک آدرس اینترنتی منحصر به فرد است که از یک نام و پسوند (مانند .com و .in) تشکیل شده است. این پسوند دامنه سطح بالا (TLD) نامیده میشود و سمت راست ترین قسمت نام دامنه است. این مقاله عواملی را که بر انتخاب پسوند مناسب در ثبت دامنه تأثیر میگذارند و تأثیر آن بر بهینهسازی موتور جستجو (SEO) فهرست میکند.
هنگام ایجاد وب سایت، انتخاب پسوند دامنه یا TLD مهم است زیرا میتواند بر عملکرد SEO شما تأثیر بگذارد.
دسته بندی پسوند دامنه
1- پسوند دامنه های سه حرفی سایت
همانطور که ممکن است حدس بزنید، یک دامنه 3 حرفی یک آدرس وب است که فقط از سه حرف تشکیل شده است. به عنوان مثال، برخی از دامنه های محبوب 3 حرفی عبارتند از .com، .net و .org.
دامنههای 3 حرفی اغلب به عنوان «دامنههای بیهوده» شناخته میشوند، زیرا میتوانند نام شرکت یا نام تجاری را مشخص کنند یا یک آدرس وبسایت به یاد ماندنی ایجاد کنند که به راحتی قابل یادآوری و تایپ باشد.
2- top level
دامنه سطح بالا (TLD) که به آن پسوند دامنه نیز گفته میشود، پسوندی است که پس از نام دامنه در آدرس وب قرار میگیرد. پرکاربردترین آنها “.com” است.
TLD ها توسط سیستم نام دامنه اینترنت مدیریت میشوند که نحوه ترجمه نام دامنهها به آدرس های پروتکل اینترنت یا IP را کنترل میکند.
نمونه هایی از TLD ها
بسیاری از وبسایتهای تجارت الکترونیک در استفاده از .com TLD به موفقیت میرسند، بهویژه به این دلیل که آشناترین وبسایت برای عموم مردم است.
اگرچه .com اکثریت نهادهای تجاری را در بر میگیرد که در اینترنت زندگی میکنند، برخی از صاحبان سایت از TLD های .net و .org استفاده میکنند. با این حال، برخی از طرفها ممکن است این استفادهها را نامناسب یا غیرمنطقی بدانند، زیرا .net در ابتدا برای وبسایتهای شبکه در نظر گرفته شده بود در حالی که TLDهای .org برای سازمانهای غیرانتفاعی در نظر گرفته شده بودند.
با این حال، با توجه به اینکه هر سه گزینه برای ثبت نام عمومیباز است، خطوط در مورد موارد قابل قبول محو شده است. با این حال، بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی بر استفاده از پسوند دامنه .org اصرار دارند.
سایر نمونه های دیگر رایج TLD عبارتند از:
- .edu
- .biz
- .gov
- .mil
3- پسوندهای مخصوص یا Top level
پسوند دامنه آخرین قسمت نام دامنه است و دامنه سطح بالای (TLD) که دامنه به آن تعلق دارد را نشان میدهد. TLD بالاترین سطح سلسله مراتب سیستم نام دامنه (DNS) است.
پسوندهای دامنه در دهه 1980 برای کمک به سازماندهی تعداد فزاینده وب سایتها در اینترنت معرفی شدند. در ابتدا، تعداد انگشت شماری gTLD (دامنه های سطح بالای عمومی)، از جمله .com، .net و .org وجود داشت.
با گذشت زمان، TLD های جدیدی معرفی شدند، از جمله TLD های کد کشور (ccTLD) علاوه بر TLD های عمومیجدید (gTLD) TLDهای کد کشور دامنههای دو حرفی هستند که کشورها یا مناطق خاصی را نشان میدهند، مانند .uk برای بریتانیا و .us برای ایالات متحده. TLDهای عمومیپسوندهای دامنه برای هر هدفی هستند، مانند .biz، .info و .name.
4- دامنه های دوحرفی هستند
یک نام دامنه با پسوند 2 حرفی به شما امکان میدهد 1 با 2 حرف را در سمت چپ “نقطه” اضافه کنید و همچنان یک نام دامنه کوتاه با طول کمتر از 5 حرف داشته باشید.
ir محبوب ترین و با ارزش ترین افزونه در اینترنت است. هر روز دهها دامنه .ir هزاران دلار به فروش میرسد. نام های دامنه 2 حرفی .ir ارزش بالاتری نسبت به هر دامنه .ir دارند و به دلیل کوتاه بودن و به یاد ماندنی بودن آنها محبوب هستند.
در اینجا لیستی از پسوندهای نام دامنه دو حرفی موجود برای ثبت وجود دارد.
- .ac
- .ai
- .bz
- .ca
- .cc
- .ch
- Cm.
- Co.
- .cx
- .de
- .es
- .eu
- fm
- .fr
- .gg
- .io
- Is.
- .la
- .li
- Me.
- mx
- nl
- .nu
- .ph
- pw
- .sg
- .sh
- So.
- Tv.
- To.
- Uk.
- We.
- Vc.
- .ws
هر 2 حرف TLD یک کشور مرتبط دارد. به عنوان مثال، دامنه های .mx با کشور مکزیک مرتبط هستند. به طور مشابه، کلمبیا موجودیت دامنه های .co است.
در حالی که TLD های 2 حرفی بسیار بیشتر از این وجود دارد، همه TLDها در Micro Domains برای ثبت بدون محدودیت در دسترس هستند.
نتیجه گیری
ممکن است پسوند دامنه فقط چند حرف کوتاه در انتهای نام دامنه شما باشد، اما پسوند دامنه شما بخشی ضروری از وب سایت شما است.
انتخاب پسوند مناسب میتواند URL وب سایت را قابل اعتماد و به یاد ماندنی به نظر برساند – یا میتواند برعکس عمل کند. پسوند مناسب میتواند تفاوتی در هزینه ایجاد و نگهداری وب سایت شما ایجاد کند. و میتواند اطلاعاتی در مورد وب سایت شما به بازدیدکنندگان بدهد. استفاده از پسوندهای دامنه با گذشت زمان تغییر کرده است و همچنان تغییر خواهد کرد.
در آینده، TLD های جدید ممکن است از استانداردهای قدیمی پیشی بگیرند. .io ممکن است پسوند هر شرکت فناوری باشد. اما امروزه، یک TLD آزمایش شده و واقعی مانند .com یا .org هنوز بهترین انتخاب شماست. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و دقیقتر میتوانید از وبرمز و خدمات مربوط به نام دامنه که توسط وبرمز ارائه میشود بهره مند شوید.