تبلیغات
برنامه نویسیکاربردی

10 روش کسب درآمد از سایت های محتوا محور (تلخ و شیرین!)

تبلیغات
3.9
(24)

درامد سایت های محتوا محور از کجاست؟ اصلا چقدر پول به جیب می‌زنند؟ هر چقدر رتبه الکسا آنها بهتر شود درآمدشان هم بیشتر می‌شود؟ سایت های محتوا محور چطور ترافیک ورودی خود را تبدیل به پول می‌کنند؟ چطور یک سایت بدون فروش محصول فیزیکی می‌تواند به درآمد فکر کند؟ واقعا کسب درامد از اینترنت آن هم با سایت محتوا محور واقعا ممکن است؟ همراه من باشید تا در یک پست مفصل درباره روش‌های کسب درامد از سایت های محتوا محور صحبت کنم.

اینم بخونید بد نیست: 8 روش افزایش مهارت‌های نویسندگی

نمناک، بیتوته، برترین‌ها و … | نابرده رنج، گنج میسر نمی‌شود

تصورتان از کسانی که سایت محتوا محور دارند چیست؟ یک سری میلیاردر که بدون زحمت زیاد در حال پارو کردن پول هستند؟ وقتی وارد سایتی مثل نمناک می‌شوید، راجع به مدیران آن چه فکری می‌کنید؟ احتمالا آنها را با مرغوب‌ترین سیگار برگ کنار بهترین سواحل دنیا تجسم می‌کنید، در حالی که پسته می‌شکنند، حمام آفتاب می‌گیرند و هر ثانیه چند ده هزار تومان به حسابشان واریز می‌شود. حتی لازم نیست کار زیادی انجام دهند، چون نویسنده‌های دیگر برای آنها تولید محتوا می‌کنند. بالاخره از نظر الکسا در رتبه 5 ایران هستند و برای خودشان بروبیایی دارند.

سایت نمناک در حال حاضر پر بازدیدترین سایت محتوایی کشور است

حالا می‌خواهم ماجرا از از یک بُعدِ دیگر ببینیم. یک بار که گذرتان به سایت آنها افتاد، به جای شمردن پول‌هایی که درمی‌آورند، به این فکر کنید که چه مسیری را طی کرده‌اند و از چه روش‌هایی کسب درآمد می‌کنند. امیدوارم نمناک از شوخی ما ناراحت نشود. این فقط یک مثال بود. چون سایت آن‌ها پر ترافیک‌ترین سایت محتوا محور در ایران است. فعلا کاری به این ندارم که درآمد سایت‌های پربازدید ایران مثل نمناک چقدر است. امروز می‌خواهیم روش های درآمدزایی این مدل سایت‌ها را بررسی کنیم.

سایت محتوا محور چیست؟

منظورم از سایت محتوا محور چیست؟ هر سایتی که محتوا را در قالب متن، تصویر، صوت، ویدئو، اینفوگرافیک، موشن گرافیک، انیمیشن، فایل و غیره در اختیار کاربر قرار بدهد. سایت‌های محتوا محور بسیار گسترده هستند و شامل دسته‌بندی‌های زیادی می‌شوند. از سایت‌های آموزشی و خبری بگیرید تا سایت‌های دانلود فیلم و سریال، بازی، موسیقی و غیره.

چرا همه سراغ ساخت سایت محتوا محور رفتند؟

نگاهی به وب فارسی بیندازید. بیشتر چه مدل سایت‌هایی را می‌بینید؟ مطمئنم با من هم عقیده هستید که تعداد سایت‌های محتوامحور هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. اما علت آن چیست؟ چرا وب‌مسترها یا کسانی که اصلا علاقه‌ای به این حوزه ندارند باز هم وارد آن می‌شوند؟ بهتر است این موضوع را تحلیل کنیم.

الکسا و الکسا | یک ناجی برای تحلیلِ ترافیکِ سایت‌ها

Alexa بهترین سرویس رتبه بندی سایت‌ها در دنیا است. الکسا در بخش رایگان خود، خدمات مختلفی ارائه می‌دهد. مثلا اجازه می‌دهد 50 سایت برتر در هر دسته‌بندی یا کشور را مشاهده کنید. خب ما از سرویس الکسا کمک می‌گیریم تا شاید مساله را برایمان شفاف‌تر کند.

بیایید با هم نگاهی به 50 سایت پر بازدید ایران بیندازیم. این داده‌ها مرتب تغییر می‌کنند و به همین خاطر به جای عکس، لینک سایت را گذاشتم. تا هر زمانی که مشغول خواندن این پست بودید، اطلاعات موجود در آن بروز باشد ( البته یک عکس کوچک کمی جلوتر گذاشتم )

لینک ورود به الکسا و بررسی 50 سایت پر بازدید ایرانی

به‌روزرسانی تابستان 1401: متاسفانه سرویس الکسا بعد از 25 سال فعالیت خودش را بازنشسته کرد.

تقریبا از 50 سایتی که در لینک بالا مشاهده کردید، 25 سایت به طور کاملا مستقیم سایت محتوا محور هستند و هیچ نوع فروشی انجام نمی‌دهند. خب وقتی 50% پر ترافیک‌ترین سایت‌های ایران در حوزه تولید محتوا مشغول به کار هستند، شما باشید وسوسه نمی‌شوید شانس خودتان را در این بازارِ شلوغ امتحان کنید؟

در 50 سایت پر بازدید از نظر الکسا، تقریبا 20 تا 25 سایت محتوا محور هستند

آیا درآمد سایت‌های محتوایی واقعا بالاست؟

متاسفانه همیشه اینطور نیست …

شمایی که به این صفحه رسیدید، یا یک سایت محتوا محور دارید یا می‌خواهید یک سایت برای خودتان راه بیندازید. احتمالا موفقیت سایت‌هایی مثل زومیت، دیجیتاتو، آپارات، سافت 98، ورزش3 و غیره را هم دیدیده‌اید و دلتان می‌خواهد مثل این سایت‌ها به درآمد میلیونی و میلیاردی از اینترنت برسید. با خودتان می‌گویید اگر آنها توانستند پس من هم می‌توانم. این طرز فکر بسیار قشنگ است و من این روحیه را تحسین می‌کنم.

اما باید واقعیت‌ها را هم دید. بعضی از سایت‌ها می‌خواهند شما را تشویق به راه‌اندازی سایت محتوا محور کنند. آنها معمولا از سایت زدنِ شما منفعت کسب می‌کنند، مثلا طراحی سایت شما را به عهده می‌گیرند، پکیج آموزشی به شما می‌فروشند و کارهای مشابه. به همین خاطر معمولا واقعیت را کمی دور می‌زنند. بعضی از مطالبی که در وب فارسی به چشمم خورد و به نظرم درست نیامد را با هم مرور کنیم:

در دنیای سایت‌های محتوا محور رقابت معنا ندارد

این ادعا کاملا غلط نیست، البته به نظرم خیلی هم درست نیست. شما وقتی یک سایت خبری در حوزه فناوری می‌زنید، خواسته و ناخواسته وارد بازی می‌شوید و باید با سرویسی مثل زومیت رقابت کنید. شما باید نسبت به زومیت که 10 سال قدمت دارد، یک مزیت رقابتی داشته باشید. وگرنه چه کسی این سایت قدیمی که انصافا امتحان خودش را هم خوب پس داده ول کرده و به یک سایت تازه تاسیس اعتماد می‌کند؟

پس رقابت تا حدودی وجود دارد …

اگر تعداد سایت‌های محتوامحور هر روز زیاد می‌شود، به خاطر نیاز جامعه است

این حرف هم خیلی درست نیست. به نظرم بیشتر می‌خواهند به شما امیدِ واهی بدهند. هر روز سایت‌های خبری زیادی در حوزه‌های مختلف مثل فناوری، بازی، سلامت و بهداشت، سیاست، اقتصاد و غیره به شکلی قارچ‌گونه زاییده می‌شوند و فضای وب را شلوغ‌تر از قبل می‌کنند. تعداد زیادی از این سایت‌ها توجهی به نیاز جامعه ندارند و فقط می‌خواهند از یک سایت مشابه تقلید کنند تا به همان موفقیت و احتمالا به همان درآمد هم برسند.

بُکُش، ولی شبیهِ دیوار خوشگلم کن

دیوار پربازدیدترین سایت نیازمندی آنلاین در ایران است. سرویسی که طراحی قابل قبول و پایداری مناسبی دارد. در طول این سالها که دیوار در حال فعالیت بود، از گوشه و کنار شهر می‌دیدم که خیلی‌ها دارند سایت آگهی و نیازمندی می‌زنند.

از سال 92 تا امروز که آخرین روزهای سال 98 را پشت سر می‌گذاریم، فکر می‌کنم بیشتر از 1000 سایت آگهی آنلاین در ایران مشغول به کار هستند. اما هیچکدام رقیبِ جدی دیوار نشدند، چرا؟ چون جامعه نیازی به سرویس‌های کپی‌برداری شده و مشابه دیوار نداشت.

اسکرین شاتِ زیر به شما نشان می‌دهد که چقدر مردم به دنبال ساختِ یک سایت نیازمندی شبیه به دیوار هستند، نه به خاطر نیازِ جامعه بلکه به خاطر چشیدن مزه موفقیت آن هم در حد و اندازه‌های دیوار.

کسب درامد بالا و پایدار از سایت محتوا محور با کپی برداری و تقلید ناشیانه میسر نمی‌شود

اینم بخونید بد نیست: معرفی 8 سایت خارجی برای دانلود تصاویر با کیفیت و استفاده در تولید محتوا + لینک

چه پارامترهایی در درامد سایت های محتوا محور تاثیر دارند؟

قبل از اینکه روش های درامد سایت های محتوا محور را بدانید، بهتر است با هم مرور کنیم که چه پارامترهایی در درآمدزایی این سایت‌ها تاثیر مستقیم و غیرمستقیم دارند:

  • تعداد بازدید کنندگان یکتا (Unique Visitors) : تعداد کاربران یا IPهایی که وارد سایت شما می‌شوند. اگر هر روز 10.000 نفر وارد سایت اون با من شوند، تعداد بازدیدکنندگان ما 10.000 نفر در روز خواهد بود.
  • تعداد بازدید صفحات (Page Views) : به تعداد صفحاتی که یک کاربر یا IP باز می‌کند گفته می‌شود. اگر اون با من 10.000 بازدیدکننده داشته باشد و هر کدام از آنها در روز 3 صفحه از سایت را باز کنند، تعداد بازدید صفحات روزانه ما 30.000 خواهد بود.
  • اعتبار دامنه یا Domain Authority : دامین اتوریتی عددی بین 1 تا 100 است که ارزش و اعتبار یک دامنه را مشخص می‌کند.
  • اعتبار صفحه یا Page Authority : پیج آتوریتی عددی بین 1 تا 100 است که ارزش و اعتبار یک صفحه خاص از یک دامنه را مشخص می‌کند (نه اعتبارِ کلِ دامنه را)

اینم بخونید بد نیست: معرفی 4 سایت برای بررسی دامین آتوریتی و پیج آتوریتی

  • نمره اسپم یا Spam Score : اسپم اسکور سرویسی است که مشخص می‌کند محتوای یک سایت تا چه اندازه از نظر موتورهای جستجو شبیه به Spam یا جفنگ 🙂 است.

در ادامه متوجه می‌شوید که این پارامترها چطور در درامد سایت های محتوا محور تاثیر می‌گذارند.

درآمد سایت های محتوا محتور از کجاست؟

یک روش قطعی و تضمینی برای کسب درآمد از سایت‌های محتوا محور وجود ندارد. هر مدیر سایتی با خلاقیت خودش می‌تواند یک روش درآمدزایی جدید معرفی کند. 10 موردی که در این پست بررسی می‌کنیم جنبه عمومی داشته و عمده درامد سایت های محتوا محور از این روش‌ها تامین می‌شود.

1 – تبلیغات

معروف ترین و محبوب ترین روش کسب درآمد از سایت محتوایی ، گرفتن سفارش تبلیغات بنری است

یکی از رایج‌ترین روش‌های کسب درآمد از سایت های محتوا محور گرفتنِ تبلیغات است. اصلا یک مثال معروف بین وبمسترها داریم که می‌گویند:

یه سایت بزنیم بیاریمش بالا تبلیغات بگیریم وضعمون توپ شه …

شما هم در سایت‌های مختلف انواع تبلیغات را دیدید. بعضی از آنها مفید هستند، مثل تبلیغات ریتارگتینگ و بعضی از آنها سوهان روح آدم می‌شوند، مثل تبلیغاتِ آزاردهنده Pop Up. تبلیغات در سایت‌ها به شکل‌های مختلف انجام می‌شود. در ادامه انواع روش‌های تبلیغاتی که برای کسب درامد سایت های محتوا محور به کار می‌روند را معرفی می‌کنم:

شماره 1 – تبلیغات بنری

مدیر سایت بخش‌هایی از سایت را برای سفارش بنر تبلیغاتی کنار می‌گذارد. قیمت این بنرها با توجه به سایز و جایگاهی که قرار است نمایش داده شوند، تغییر می‌کند. سفارش بنرهای تبلیغاتی معمولا به صورت ماهانه است و قیمت آن هم با توجه به پارامترهای مختلف می‌تواند بسیار پایین یا بسیار بالا باشد.

شماره 2 – تبلیغات کلیکی (PPC)

در تبلیغات کلیکی یا PPC (Pay Per Click) به ازای تعداد کلیک‌ها از تبلیغ‌کننده هزینه دریافت می‌شود. مثلا اگر یک آگهی تبلیغاتی در سایت هدف 1000 بار دیده شود، اما فقط 10 نفر روی آن کلیک کنند، تبلیغ‌کننده فقط هزینه همان 10 کلیک را پرداخت خواهد کرد. تبلیغات کلیکی شکل‌های مختلفی دارند:

  • تبلیغات همسان (Native) : این نوع تبلیغات، شکلِِ خودشان را تا جای ممکن به ظاهر سایت شما نزدیک می‌کنند ( استتار می‌کنند 🙂 ) و کمتر کاربران را آزار می‌دهند.
  • تبلیغات بنری کلیکی : دقیقا مثل بنرهای معمولی هستند، با این تفاوت که درآمد آنها ثابت نیست و بر اساس تعداد کلیک مشخص می‌شود.
  • تبلیغات هدف‌گیری مجدد (ریتارگتینگ) : برایتان پیش آمده که در دیجی کالا از یک فلش مموری دیدن کنید و چند روز بعد در سایت‌های دیگر همان فلش مموری به شما نشان داده شود؟ در این حالت شما دچار هدف‌گیری مجدد شده‌اید.

شماره 3 – تبلیغات متنی

مدیر سایت تبلیغات مشتری را به صورت یک متن ( معمولا در بازه نیم خط تا 3 خط ) همراه با لینک به سایت هدف قرار می‌دهد. این نوع تبلیغات کمتر دیده شده و تاثیرگذاری کمتری دارند، البته به همان نسبت ارزان هم هستند.

شماره 4 – تبلیغات ویدئویی

گوگل ادسنس نوع جالبی از تبلیغات ویدئویی را ارائه می‌دهد که خیلی در ایران باب نشده است. به این شکل که یک ویدئو در گوشه سایت شروع به تبلیغ یک محصول یا خدمت خاص می‌کند. در کشور ما بیشتر سایت‌های اشتراک گذاری ویدئو مثل آپارات، نماشا، دالفک و غیره که حجم گسترده‌ای از ویدئو را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند سراغ این روش می‌روند.

اینم بخونید بد نیست: آیا گوگل ادسنس در ایران قابل استفاده است؟

بررسی میزان درآمد

یک سایت محتوا محور زمانی از تبلیغات ( چه قیمت ثابت چه کلیکی ) درآمد بالایی کسب می‌کند که ترافیک بالایی داشته باشد. معمولا درآمد شما از تبلیغات زمانی جدی می‌شود که به رتبه الکسا زیر 1000 ایران برسید و زمانی درآمد شما از تبلیغات بسیار زیاد می‌شود که زیر 100 ایران شوید ( اگر به زیر 10 ایران رسیدید که دیگر کار تمام است و فقط برید کنار همان سواحل که اول پست گفتم و از آفتاب و آرامش دریا لذت ببرید 🙂 )

در تبلیغات کلیکی هم شرایط به همین شکل است. نرخ هر کلیک برای شما که نمایش‌دهنده هستید چیزی در حدود 100 تا 500 تومان است که اگر ترافیک کمی داشته باشید درآمد که چه عرض کنم، اصلا عدد قابل توجهی نخواهد شد ( 100 تا 500 را کاملا نسبی گفتم و این عدد به سرویسی که با آن همکاری می‌کنید بستگی دارد، معمولا کمتر و بیشتر هم می‌شود )

2 – فروش اشتراک ویژه (VIP)

یکی از راه های تبدیل کردن ترافیک ورودی سایت محتوامحور به پول فروش اشتراک یا حق عضویت است

خوب یادم است وقتی کم سن و سال‌تر بودم، اگر از طریق گوگل به صفحه‌ای می‌رسیدم که اجازه نمی‌داد کاربر محتوا را به طور کامل ببیند و از او می‌خواست که اشتراک بخرد. به سرعت برق و باد از سایت بیرون می‌زدم و دوباره نتایج گوگل (SERP) را بررسی می‌کردم. با این توصیف به خوبی متوجه شدید که دلِ خوشی از فروش اشتراک ویژه ندارم. دلم می‌خواهد کاربران به طور رایگان از محتوای یک سایت استفاده کنند.

به هر حال فروش اشتراک ویژه، عضویت ویژه، اشتراک کامل، اشتراک طلایی یا هر چیزی که اسمش را بگذارید، یکی از روش‌های کسب درامد سایت های محتوا محور است. به این شکل که بخشی از محتوای سایت رایگان ارائه شده و کاربر برای دسترسی به بخش‌های خاص یا تمام سایت باید هزینه آن را پرداخت کند. این هزینه به شکل روزانه، هفتگی، ماهانه، 3 ماهه، 6 ماهه، سالانه و حتی دائمی از کاربر دریافت می‌شود.

بررسی میزان درآمد

شاید قبل از ساخت سایت محتوا محور با خودتان بگویید که اگر 1000 نفر بازدید کننده داشته باشم و از این هزار نفر فقط 100 نفر حاضر شوند اشتراک ویژه سایت را بخرند. هزینه هر اشتراک هم ماهانه 20 هزار تومان باشد، بدون زحمت زیاد در ماه 2 میلیون تومان درآمد خواهم داشت

روی کاغذ همه چیز قشنگ است، اما در دنیای واقعی معمولا این اتفاق نمی‌افتد. باید محتوایی که به صورت ویژه ارائه می‌کنید منحصر به فرد باشد، باید اختصاصی باشد و ترجیحا در جاهای دیگر به طور رایگان پیدا نشود، در غیر اینصورت بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند به جای پرداخت حق اشتراک به شما سراغ سرویس‌های رایگان بروند. اگر سایت شما شرایط زیر را داشته باشد، احتمالا درآمد خیلی خوبی از اشتراک ویژه خواهید داشت:

  • ترافیک زیادی دارید
  • محتوای بسیار با کیفیت، منحصر به فرد و ترجیحا کمیاب ارائه می‌کنید
  • هزینه اشتراک ویژه منصفانه و مناسب است

3 – فروش محصولات و خدمات

فروش انواع محصولات و خدمات یکی از روش های کسب درامد سایت های محتوا محور است

یکی از جذاب‌ترین و پرسودترین روش‌های کسب درامد سایت های محتوا محور فروش محصول است. درست است که شما فقط محتوا تولید می‌کنید، اما چه کسی گفته کنار این تولید محتوا نمی‌توانید محصول یا خدمت خاصی را هم بفروشید؟ اگر یک سایت آموزشی در حوزه تولید محتوا هستید، می‌توانید کنار محتوای رایگان خدمات تولید محتوا، کپی رایتینگ، نوشتن صفحه محصول و غیره را بفروشید. اگر یک مجله آنلاین در حوزه خودرو هستید، می‌توانید خدمات کارواش خودرو یا فروش قطعات مصرفی یا لوکس ماشین را ارائه دهید. یا اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ یا برنامه نویسی فعالیت می‌کنید، می‌توانید دوره‌های آموزشی خودتان را بفروشید.

بررسی میزان درآمد

با اطمینان به شما می‌گویم که بهترین و مطمئن‌ترین روش کسب درآمد سایت‌های محتوا محور فروش است. مخصوصا فروش دوره‌های آموزشی یا کتاب‌های الکترونیکی (Ebook). در این روش درآمدزایی لازم نیست ورودی سایت شما خیلی زیاد باشد تا فروش را تجربه کنید. من سایتی را می‌شناسم که با 200 بازدیدکننده در در روز نزدیک به 10 تا 15 سفارش روزانه برای دوره‌های آموزشی خودش دارد. اگر ترافیک شما بیشتر باشد که چه بهتر! بیشتر می‌توانید بفروشید.

این همه دوره آموزشی تکراری، شانسی برای فروش دارم؟

نگران نباشید، من قبلا با خودم می‌گفتم در این بازار شلوغ که تمامِ آموزش‌ها تکراری شده‌اند، آیا خریداری هم برای آنها پیدا می‌شود؟ بعدا فهمیدم بله پیدا می‌شود. با اینکه وب فارسی پر شده از آموزش HTML، PHP، دیجیتال مارکتینگ، طراحی سایت با وردپرس و از همین جنس موضوعاتِ کلیشه‌ای، باز هم برای این آموزش‌ها مشتری پیدا می‌شود.

یکی از امن‌ترین روش‌های کسب درامد سایت های محتوا محور ، فروش محصولات آموزشی است …

4 – مشارکت در فروش (Affiliate Marketing)

Affiliate Marketing یا بازاریابی آشناسازی، یکی از روش‌های جدید کسب درآمد سایت‌های محتوا محور است. در این روش شما لازم نیست درگیر خرید کالا، انبارداری، مرجوعی، پشتیبانی بعد از فروش، چانه زدن یا ارائه کد تخفیف و هر مشکل دیگری که یک فروشنده با آنها سروکله می‌زند بشوید.

فقط کافی است لینک محصول یا خدماتِ یک فروشگاه را در سایت خود قرار دهید. بعد هر خریدی که از طریق لینک شما انجام شود، برایتان یک پاداش یا پورسانت از قبل تعیین شده به همراه خواهد داشت. این پورسانت با توجه به نوع کالا و شرایط فروشگاه می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

بررسی میزان درآمد

مشارکت در فروش برای 90% سایت‌های محتوا محور، وقت تلف کردن است …

شما به هیچ عنوان نمی‌توانید روی درآمد این روش حساب کنید. به احتمال زیاد هیچوقت هم درآمد قابل توجه و پایداری برای شما به همراه نخواهد داشت. با توجه به بازه سود 2 تا 15 درصد که فروشگاه به سایت محتوا محور ارائه می‌کند، شما باید میانگین فروش بالایی داشته باشید تا بشود اسمش را درآمد گذاشت.

اینم بخونید بد نیست: مگامنو چیست و آیا در سایت خود از مگا منو استفاده کنیم؟

5 – حمایت مالی (Donation)

حمایت مالی یا Donation یکی از راه های کم بازده کسب درامد از سایت های محتوا محور است

سرویس حمایت مالی به شما این را می‌گوید:

سلام، من این محتوا را رایگان در اختیارتان قرار می‌دهم، اگر دوستش داشتید مبلغی دلخواه مثلا بین 1 هزار تومان تا 3 میلیون تومان به قصد حمایت به من بدهید تا در آینده هم محتوای بیشتر و مفیدتری تولید کنم.

در این روش تولیدکننده محتوا سعی می‌کند سرویس خود را رایگان نگه دارد و هزینه‌های جاری یا حتی درآمد خود را از کمکِ داوطلبانه مردم تامین کند. ویکی‌پدیا یکی از معروف‌ترین سیستم‌هایی است که حمایت مالی را روش اصلی درآمدزایی خود قرار داده است.

بررسی میزان درآمد

من در مجله اون با من از حمایت مالی استفاده کردم و متاسفانه نتیجه مثبت و خوبی به همراه نداشت! می‌دانید چقدر حمایت مالی جذب کردم؟ صفر تومان. قبل از اینکه این روش را امتحان کنم، فکر می‌کردم بعضی از کاربرانِ سایتم از این روش استقبال می‌کنند، اما اصلا اینطور نشد.

شما به هیچ عنوان نمی‌توانید روی درآمد حمایت مالی حساب ویژه باز کنید. حتی اگر بعضی از کاربران حاضر به حمایت مالی شوند، مبلغ آن بسیار ناچیز است. درآمد دونیشن پاسخگو هزینه‌های جاری سرویس شما مثل هزینه نگهداری سایت، تولید محتوا مستمر و با کیفیت و غیره نیست. این روش زمانی می‌تواند تا حدودی موفق شود که فرهنگ حمایت مالی در کشور به حوبی جا بیفتد و شما هم یک محتوای کاملا منحصر به فرد و ناب ارائه کنید. به این شکل که کاربر بعد از مصرف محتوای شما با خودش بگوید:

خداییش دمش گرم، بزار یه کم حمایت کنم تا بهتر به کارش ادامه بده …

6 – دریافت سفارش رپورتاژ آگهی (Advertorial)

منبع اصلی درامد سایت های محتوا محور با آتوریتی و ترافیک بالا دریافت سفارش رپرتاژ آگهی است

رپورتاژ آگهی در ایران کمی با مفهوم جهانی آن فاصله دارد. یعنی چیزی که ما در فضای وب ایران به عنوان رپورتاژ آگهی می‌شناسیم با چیزی که مردم دیگر کشورها درباره رپرتاژ می‌دانند فرق می‌کند. رپرتاژ آگهی یک نوع تبلیغات نامحسوس و سازمان یافته است که بدون اشاره به تبلیغاتی بودن محتوا، ذهنِ کاربر یا مشتری بالقوه را به بازی می‌گیرد.

در وب فارسی رپورتاژ آگهی، تبلیغات یک محصول، خدمت یا محتوا در قالب متن است که در یک سایت یا پلفترم دیگر قرار گرفته و با چند بک لینک فالو و نوفالو به سایت هدف همراه می‌شود. هدف از انتشار رپرتاژ آگهی برای سفارش دهنده افزایش رتبه سایت و گرفتن بک لینک بوده و سفارش گیرنده هم به با توجه به اعتبار و جایگاهی که سایتش دارد یک مبلغ توافق شده را از مشتری دریافت می‌کند.

بررسی میزان درآمد

اگر دامین آتوریتی سایت شما بالا باشد و رتبه الکسا خوبی هم داشته باشید، می‌توانید روی درآمد بالای رپرتاژ آگهی حساب کنید. این روش درآمدزایی برای سایت محتوا محور زحمتی ندارد و معمولا خودِ سفارش دهنده محتوای رپرتاژ را آماده می‌کند. شما فقط دکمه انتشار را می‌زنید. اگر هم نیاز به تولید محتوا بود می‌توانید هزینه آن را از سفارش دهنده بگیرید.

بیایید نگاهی به درآمد بعضی از سایت‌های پرترافیک ایران از رپرتاژ آگهی بیندازیم:

ارقام وارد شده به تومان هستند و در اواخر سال 1398 تهیه شده‌اند، این اعداد ممکن است در آینده تغییر کنند یا شامل تخفیف شوند …

  • نمناک : 800.000
  • بیتوته : 1.000.000
  • نی‌نی سایت : 2.000.000
  • زومیت : 1800.000
  • دیجیتاتو : 1.500.000
  • خودرو بانک : 900.000

رپرتاژ آگهی می‌تواند منبع درآمدِ بسیار خوبی برای سایت های محتوا محور باشد، به شرط اینکه سایت شما به اندازه کافی اعتبار و ترافیک داشته باشد …

7 – ارائه محتوای اسپانسری

محتوای اسپانسری یکی از روش های جدید برای کسب درامد از سایت های محتوا محور در ایران است

شاید مدیران سایت کمتر درباره محتوای اسپانسری شنیده باشند. در محتوای اسپانسری بر خلافِ رپرتاژ آگهی، نویسنده یک محتوای با ارزش تولید می‌کند و در ابتدا یا انتهای مطلب اسپانسر و حامی خود را که کمک کرده این محتوای قدرتمند در اختیار شما قرار بگیرد را معرفی می‌کند.

محتوای اسپانسر شده اگر به خوبی تولید شود، جایگاه و احترام قابل قبولی برای برند سفارش دهنده ایجاد می‌کند. به عبارت دیگر در اسپانسری محتوا شما کارِ خودتان را می‌کنید و یک محتوای ایده آل برای کاربران سایت می‌سازید، با این تفاوت که یک برندِ دیگر را هم معرفی کرده و بخشی از اعتیار محتوای خوب خود را با آن برند تقسیم می‌کنید.

محتوای اسپانسری با رپرتاژ آگهی تفاوت دارد …

بررسی میزان درآمد

در خارج از ایران، محتوای اسپانسر شده یک روش کاملا مرسوم برای کسب درآمد از ارائه محتوا است، اما در ایران هنوز این روش آنطور که باید و شاید جا نیفتاده و کمتر کسی به درستی از آن استفاده می‌کند.

پس نتیجه می‌گیرم محتوای اسپانسری به دلیل ناشناخته بودن شانسِ کمتری برای کسب درامد سایت های محتوا محور دارد. اگر می‌خواهید یک اسپانسر روی محتوا شما سرمایه‌گذاری کند، باید یک Blogger واقعی باشید. یعنی کاربران به محتوای شما علاقه داشته باشند. محتوای ماشینی یا ترنسلیتی هیچ اسپانسری را جذب نخواهد کرد.

8 – ارائه خدمات و مشاوره تلفنی

مشاوره تلفنی می‌تواند یک جریان مالی مناسب و قابل قبول برای مدیر سایت محتوایی ایجاد کند

این هم یکی از روش‌های خوب و مفید برای کسب درآمد مدیران سایت‌های محتوا محور است. به این شکل که در بلاگ یا سایت خود محتوای رایگان تولید کنید و برای ارائه خدمات پیشرفته‌تر سرویس مشاوره تلفنی راه بیندازید. تنوع خدمات مشاوره بسیار گسترده است و شامل خدمات تکنولوژی، بازی، روانشناسی، مسائل جنسی، مشاور خانواده، ترک اعتیاد و غیره می‌شود.

بررسی میزان درآمد

با خطوط 909 آشنایی دارید؟ احتمالا در فضای وب تبلیغات این شماره‌ها را دیده باشید. مخابرات در بخش خدمات هوشمند (IN) سرویس‌های مختلفی به کاربران ارائه می‌دهد که یکی از آنها PRM یا مشاوره تلفنی است. مشاور با مخابرات یک قرارداد امضا کرده و خط 909 خود را تحویل می‌گیرد، هزینه هر دقیقه تماس در سرویس IN بین 1000 تا 3000 تومان است که با درصد 80/20 یا 70/30 بین مخابرات و مشاور تقسیم می‌شود.

اگر صاحب سایت محتوا محور آدمِ منصفی باشد و کاربران زیادی هم در طول روز به سایتش سر بزنند، می‌تواند شماره خودش را در سایت قرار داده و به عنوان مشاور شروع به کسب درآمد کند. با تجربه چند ساله‌ای که در حوزه مشاوره تلفنی دارم می‌توانم به شما تضمین بدهم که اگر مدیریت را بلد باشید و کنارش انصاف هم داشته باشید، می‌توانید درآمدِ بسیار خوبی از این راه کسب کنید.

متاسفانه یک سالی هست که مخابرات واگذاری خطوط 909 را تعطیل کرده است. با پیگیری بنده در 5 ماه گذشته مشخص شد که مخابرات هنوز برنامه مشخصی برای واگذاری دوباره این خطوط ندارد …

9 – ارسال ایمیل

اگر از کاربران خود ایمیل جمع می‌کنید، می‌توانید با ارسال هدفمند تبلیغات به آنها پول دربیاورید و درآمد کسب کنید

این روزها ایمیل مارکتینگ کمی از تب و تاب افتاده و خیلی از متخصصان دیجیتال مارکتینگ برنامه خاصی برای این کانال ندارند. بعضی‌ها می‌گویند دوران ایمیل و ایمیل مارکتینگ تمام شده و یک عده م معتقدند هنوز ایمیل مارکتینگ می‌تواند موفق باشد. من بین این 2 را می‌گیرم. ایمیل مارکتینگ هنوز هم می‌تواند روش بسیار خوبی باشد، اگر برای آن برنامه ریزی داشته باشید.

فروشگاه‌های اینترنتی در خبرنامه‌های خود از کاربران ایمیل دریافت می‌کنند. آنها با ساختن یک لیست ایمیل (Email List) امیدوارند با ارائه پیشنهادهای جذاب و تخفیف‌های شگفت‌انگیز، دوباره شما را به سایت برگردانده و ترغیب به خرید کنند.

اگر سایت محتوا محور دارید، می‌توانید لیست ایمیل خود را بسازید و به کمک ارسال تبلیغات به ایمیل کاربران کسب درآمد کنید. در استفاده از این روش درآمدزایی، خیلی خیلی دقت داشته باشید. چرا؟

چون کاربران سایت به شما اعتماد می‌کنند و ایمیل خودشان را در اختیارتان می‌گذارند. اگر از این اعتماد سواستفاده کرده و آنها را با بمباران تبلیغات خفه کنید، طولی نمی‌کشد که دیگر کاربر وفاداری برای شما نمی‌ماند. هیچکس ایمیل اسپم را دوست ندارد، هیچکس تبلیغات افراطی را دوست ندارد. مراقب این باشید که کسب درآمد اعتبار شما را پیش کاربران زیر سوال نبرد.

بررسی میزان درآمد

کسب درآمد از طریق ایمیل خیلی رایج نیست. اگر هم از این روش استفاده می‌کنید، انتظار درآمدِ بالا را نداشته باشید. حتی اگر ایمیل لیست شما بسیار بزرگ باشد که ساختن یک ایمیل لیست طولانی نیاز به تلاشِ چند ساله دارد، باز هم به عددِ قابل قبول و رضایت‌بخشی نخواهید رسید. پیشنهاد می‌کنم اگر سراغ این روش می‌روید حداقل با کسب و کارهای مشابه خودتان همکاری داشته باشید تا تبلیغات شما برای کاربران آزاردهنده نشود.

10 – ارسال پوش نوتیفیکیشن (Push Notifications)

در پوش نوتفیکیشن میتوان برای مشترکین سرویس پیام ارسال کرد. می توانید از این روش هم برای کسب درامد سایت محتوا محور خود استفاده کنید

پوش نوتیفیکشن یک سرویس ارسال پیام و محتوا است. چیزی شبیه به ایمیل یا پیامک (SMS) در این سیستم کاربران بعد از ورود به یک سایت یا اپلیکیشن با پیغامی مواجه می‌شوند که از آنها اجازه می‌خواهد برایشان اعلان ارسال کند. شما با انتخاب گزینه تایید، عضو مشترکین سرویس پوش نوتیفیکشن آن سایت خواهید شد. حالا می‌پرسید ما که محصولی برای فروش نداریم تا برای بقیه اعلان بفرستیم و محصول خودمان را معرفی کنیم، ما چطور از این روش درآمدزایی داشته باشیم؟

همانطور که خودتان هم حدس زدید راه حل تبلیغات است. شما می‌توانید با سرویس‌های تبلیغاتی قرارداد ببندید و با ارسال تبلیغات به مشترکین خود، درآمد داشته باشید.

بررسی میزان درآمد

پوش نوتفیکیشن از لحاظ درآمد تقریبا شبیه به روش ارسال ایمیل تبلیغاتی است. یعنی از این راه پول زیادی عایدتان نمی‌شود، مگر اینکه تعداد مشترکین شما بیشتر از چند ده هزار نفر باشد. می‌دانید سرویس‌های تبلیغاتی برای ارسال هر هزار نوتفیکیشن تقریبا چه مبلغی به نمایش‌دهنده یا ارسال‌کننده تبلیغ می‌دهند؟

برای هر 1000 ارسال تقریبا 300 تومان

خودتان حساب کنید که باید در روز چند هزار اعلان تبلیغاتی ارسال کنید که به یک عدد قابل قبول برسد. آن هم به شکلی که تجربه کاربری مخاطبان خودتان را خراب نکنید. کار سختی است.


ختم کلام | جمع بندی

احساس می‌کنم این پست کمی ناراحت‌کننده یا نا امیدکننده شد. مخصوصا برای کسانی که تازه می‌خواهند کار را شروع کنند. به هیچ وجه قصد ندارم شما را از راه‌اندازی یک سایت محتوا محور منصرف کنم. اتفاقا خوشحال می‌شوم اگر با قدرت وارد این کار شوید. اما ترجیح دادم حقایق را رک و بدون پرده با شما در میان بگذارم. شاید در تصمیم‌گیری نهایی کمکتان کند. شاید اشتباهات مرا تکرار نکنید.

چند نکته را هم به شکل کوتاه مرور کنیم:

  • این پست که تقریبا 4500 کلمه شد را به طور کامل خودم تالیف کردم. البته از منابع مختلف برای ارائه آمار دقیق استفاده کردم اما مقاله به طور کامل اختصاصی است. به همین خاطر اگر جایی اشتباه کردم یا آمار و ارقامم اشتباه از آب درآمدند، حتما در بخش نظرات مطرح کنید که یک بار دیگر با هم آن قسمت را مرور کنیم.
  • پول در آوردن از اینترنت خیلی هم راحت نیست. گول تبلیغات و پکیج‌های آموزشی افرادِ کلاه‌بردار در سطح وب را نخورید. برای رسیدن به یک درآمد ثابت و پایدار در وب باید تلاش زیادی داشته باشید. هیچکس یک شبه و بدون زحمت زیاد یا با 2 ساعت کار در روز، به درآمد روزانه 500.000 تومان نمی‌رسد.
  • اگر قصد راه اندازی سایت محتوا محور دارید، همین اول کار بدانید که شرط موفقیت شما در این بازارِ آشفته، وجه تمایز شماست. باید چیزی برای ارائه داشته باشید و از متفاوت دیده شدن نترسید.

امیدوارم با انتشار این پست و صحبت درباره نحوه کسب درامد سایت های محتوا محور به شما کمک کوچکی کرده باشم که بهتر تصمیم بگیرید. خوش‌بینم که به زودی سایتتان را در قله‌ها ببینم. امیدوارم با تلاش مستمر به جایگاهی برسید که باعث افتخار وبِ فارسی شوید.

چقدر این محتوای آموزشی برایتان مفید بود؟

از راست به چپ (سمتِ راست 1 ستاره، سمتِ چپ 5 ستاره)

میانگین 3.9 / 5. امتیاز شما ثبت شد: 24

اولین نفری باشید که بازخوردتان را ثبت می‌کنید

تبلیغات

محمد انوری

مرتب باید ساخت. گاهی یک محصول، گاهی یک اثر هنری و گاهی لبخندی شیرین بر لبانِ دیگری.

36 دیدگاه

  1. سلام …به نظر شما یک سایت موزیک هم میتونه پول خوبی از تبلیغات بدست بیاره؟ البته seo رو زیر ۲۰۰ در نظر بگیرید

    1. سلام دوست خوبم …
      منظورتون یه سایت موزیکِ با رتبه الکسا زیرِ 200 ایران هست؟
      بله اگه سایت موزیک برای کاربراش ارزش قائل باشه با اون ترافیک میتونه درآمد قابل قبولی داشته باشه … البته باز هم باید بگم همه چیز نسبیه …
      خیلی از سایت ها با الکسا 4000 یا 5000 پول بیشتری از سایتهای زیر 1000 درمیارن …
      موفق باشی …

    1. سلام سلامت باشید، خوشحالم دوست داشتید …
      بله وردپرس بهترین انتخابی هست که میتونید واسه یه مجله محتوامحور داشته باشید، چون این CMS از اول هم برای انتشار پست و بلاگ انتخاب میشد و روز به روز توسعه پیدا کرد …
      از سایت های بزرگ و حرفه‌ای ایران که از وردپرس استفاده می‌کنن، میتونم به دیجیتاتو اشاره کنم …

      1. ممنون از پاسخگوییتون، به نظر شما یک سایت محتوا محور را میشه به تنهایی اداره کرد یعنی کار طراحی تولید محتوا و سئو سایت رو. این نکته رو بگم که من کار تولید محتوا متنی سئو شده را به صورت حرفه ای انجام دادم و وردپرس هم به اندازه 40 درصد احتمالا بلدم و میخام حرفه ای یاد بگیرم.. حالا به نظر شما می تونم به تنهایی تمام کارهای سایت رو انجام بدم و پیشنهاد شما ؟

      2. سلام سلامت باشید، به خاطر به هم نریختن قالبِ کامنت در موبایل و تبلت تو کامنت دوم توضیحات رو می‌نویسم …

  2. بله خودتون به تنهایی می‌تونید یه سایتِ محتوامحور رو مدیریت کنید … نمونه‌های زیادی تو کشور هستن که می‌شناسید ولی مایل نیستم تو این کامنت بهشون اشاره کنم …
    البته این کار چالش‌های زیادی داره چون باید تو نقش های مختلف ظاهر بشید. یعنی یه کم گرافیک‌کار باشید، یه کم وردپرس کار، یه کم سئوکار و یه کم از چیزهای دیگه … یعنی کلِ نقش‌های سازمانی رو دوش خودتون میفته ..
    چون گفتید محتوای متنی رو انجام دادید و با وردپرس آشنا هستید، به نظرم با پشتکار میتونید سایت رو خودتون مدیریت کنید …
    البته آماده کلی اتفاق جدید و غیرمنتظره تو مسیر باشید 🙂

    1. ممنون از پاسختون ….اگر بخواهید درآمد این سایت ها که به تنهایی مدیریت میشه و الان بازدید نسبتا خوبی دارند را بگید به صورت حدودی بگید چه رقمی خواهد بود؟ اصلا عدد دقیق نمیخام به صورت حدودی چه رقمیه؟

      1. سلامت باشید …
        حتی حدودی گفتنش هم خیلی خیلی سخته … چون به عوامل زیادی بستگی داره. عواملی مثل:
        ترافیک ورودی سایت
        برنامه درآمدزایی سایت
        حوزه فعالیت سایت
        و …
        اگه دقیق‌تر حوزه کاری و نحوه درآمدزایی مدنظرتون رو بگید راحت‌تر می‌تونم کمک کنم …
        ولی چون مثالی عددی خواستید می‌تونم واستون یه مثال بزنم. یه سایت محتوامحور داریم تو کرج با رتبه الکسا 600 ایران. من با مدیرش در ارتباط بودم و می‌دونم ماهانه تقریبا 10 تومن درمیاره … درآمدش انقدر زیاد شده که میخواد نیروهای جدید هم اضافه کنه و دیگه تنهایی سایت رو نچرخونه …

    1. سلام دوست عزیز. خوش اومدید به سایت.
      نظرت قابل احترامه و تاییدش کردم اما به هیچ وجه باهات موافق نیستم.
      من تو این پست تجربیات ۵ ۶ ساله ای که از وب فارسی داشتم رو رایگان به اشتراک گذاشتم تا کمکی باشه واسه کسایی که تازه این کارو شروع کردن.
      ابن نظر شما مثلِ معروف میخوای ثواب کنی اما کباب میشی رو یادم انداخت …
      موفق باشید …

      19
  3. سلام
    آقا آدرس سایت همین دوستی که تو کرج سایت محتوا محور داره که تو نظرات گفتی رو میفرستی.

  4. محمد عزیز سلام؛

    زحمت شما برای این محتوا تحسین‌برانگیز و نمونه‌ی کاملی از احترام به مخاطب بود.

    برای شما و تیک‌تاک آرزوی موفقیتِ روزافزون می‌کنم.

    1. سلام میلاد جان.
      ممنونم ازت به خاطر این کامنتِ قشنگت. خستگی رو از تن ما دراورد.
      برای شما هم آرزوی موفقیت دارم.

  5. سلام خسته نباشید من تازه شروع کردم به کار برنامه و بازی نویسی حالا اگه یه سایت بزنم برای کارم به نظرتون ممکنه بازدید کنندگانش زیاد بشه و به در آمد برسم لطفا اگه میشه نحوه کسب درآمد از بازی و برنامه نویسی هم مقاله بنويسيد ممنون

    1. سلام رضا جان. شما هم خسته نباشی.
      به سلامتی. امیدوارم شروع خوبی داشته باشی.
      مرسی از پیشنهادت. حتما این موضوع رو بررسی می‌کنم.
      برای بازی می‌تونی به انتشار تو مارکت‌های فروش بازی فکر کنی، برای برنامه‌نویسی هم می‌تونی تو شرکت‌های مختلف کار کنی یا آزادکار باشی. البته خیلی کلی گفتم.
      موفق باشی.

  6. سلام
    دوست عزیز مطلبت خوندم و آشفتگی ذهنی پیدا کرده بودم کمتر شد.
    باتشکر از انتشار تجربیاتت

    1. سلام وب‌مستر عزیز. خوش اومدی به سایت 🙂
      خوشحالم که تونستم بهت کمک کنم آشفتگی ذهنت کمتر بشه.
      امیدوارم موفق باشی.

  7. به هیچ وجه نا امید کننده نشد باعث شد تازه این کار رو بخوام شروع کنم … واسه کسی ناامید کننده هست که کپی کنه کپی کردن هیچ وقت به نظرم جواب نمیده!

    1. سلام و درود خدمتِ شما.
      خوشحالم که انقدر روحیه قوی و محکمی دارید. با قدرت شروع کنید و ادامه بدید.

  8. سلام من یه سایت محتوای دارم که روزانه 2000 ای پی ورودی دارم بنزرتون برای تبلیغات کلیکی مناسب است یا فعلا صبر کنم

    1. سلام خدمتتون.
      هر زمانی می‌تونید برای تبلیغات کلیکی اقدام کنید. با 2000 آیپی ورودی در روز تبلیغات CPC درآمد زیادی واستون نداره؛ ولی برای شروع و بررسی نرخ تبدیل بد نیست.

  9. از این مطلب استفاده کردم و واقعا مفید بود. ممنون از زحمتی که بابت جمع آوری و نگارش این مطلب انجام دادید.

  10. هرچقدر هم که سخت باشه جا برای همه هست ، هنوز کی ورد های آسونی هست که بشه ورودی زیاد گرفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا