تبلیغات
طراحی و گرافیک

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ – گام به گام بدون پیش نیاز

تبلیغات
4.5
(2)

کمپین‌های تبلیغاتی موفق همه یک ویژگی مشترک دارند. تمامی آنها از تبلیغاتی با کیفیت استفاده می‌کنند که جذابیت بصری خیره‌کننده‌ای دارند. البته همه بنرهای تبلیغاتی هم ایده‌آل و عالی نیستند. برخی از آن‌ها می‌توانند باعث سردرگمی کاربر شوند یا با حرکت سریع فریم‌ها یا ترکیب رنگ اشتباه، چشم را اذیت کنند. شما هم در سایت‌های ایرانی و خارجی، بنرهای تبلیغاتی چشمک‌زن و آزاردهنده را دیدید. از طرفی بعضی از بنرها هم به شدت تاثیرگذار و الهام‌بخش هستند و نرخ تبدیل خوبی هم می‌گیرند. ساخت بنر تبلیغاتی نیاز بسیاری از کسب و کارها و مشاغل گوناگون است. ابزارهای مختلفی برای طراحی بنر تبلیغاتی وجود دارد که یکی از مرسوم‌ترین آن‌ها، نرم افزار قدرتمند فتوشاپ است. در این مقاله به آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ می‌پردازیم.

بنر تبلیغاتی چیست و چه نکاتی در طراحی آن باید رعایت شود؟

فکر می‌کنم همه می‌دانند بنر تبلیغاتی چیست و چه کاربردهایی دارد. اما مرور بعضی از نکات کلی مربوط به آن، ایده بدی نیست. یک بنر تبلیغاتی استاندارد، معمولا از اجزای زیر تشکیل می‌شود:

  • تصویر پس زمینه: بخش اصلی بنر تبلیغاتی را تشکیل می‌دهد و مهم ترین عنصر موجود در بنر به حساب می‌آید.
  • لوگو: اضافه کردن لوگو به شناخت شما توسط مخاطبین کمک می‌کند.
  • متن: معمولا از اسلوگان برای این بخش استفاده می‌شود. با رعایت اصول کپی رایتینگ و نوشتن متون کوتاه، می‌توانید تاثیر خوبی روی بازدیدکننده بگذارید.
  • Call to action(اقدام به دعوت): شاید مهم ترین قسمت یک بنر تبلیغاتی باشد. کال تو اکشن چیزی است که کاربر را به کلیک روی بنر ترغیب می‌کند.

اگر می‌خواهید یک بار برای همیشه فتوشاپ را کامل و اصولی یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم به مجموعه آموزش های فتوشاپ فرادرس سر بزنید. در این مجموعه، مباحث مختلفی مثل استفاده از فتوشاپ در عکاسی، معماری، انیمیشن و متحرک سازی، طراحی لوگو و رابط کاربری و… پوشش داده شده‌اند.

بنرهای تبلیغاتی چه ابعادی دارند؟

بنرهای تبلیغاتی از لحاظ ابعاد صفحه نمایش، به 3 گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  1. کامپیوتر و لپ تاپ (Desktop)
  2. گوشی های همراه (Mobile)
  3. تبلت ها (Tablet)

با استناد به سایت معتبر Statista، در حال حاضر بیشتر از شش و نیم میلیارد گوشی هوشمند در سراسر جهان وجود دارد. یعنی حدودا 83% مردم دنیا موبایل دارند و در روز ساعاتی را به وبگردی و گشت و گذار آنلاین اختصاص می‌دهند. در بیشتر کشورهای پیشرفته، این آمار به بیش از 95 درصد هم می‌رسد. این نکته را گفتم تا توجهتان را به اهمیت گوشی‌های هوشمند و طراحی بنر برای دستگاه‌هایی با صفحه نمایش کوچک جلب کنم. در تصویر زیر، ابعاد بنرهای تبلیغاتی را مشاهده می‌کنید:

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

برخی از رایج‌ترین ابعاد تبلیغاتی در وب عبارتند از:

  • 728 * 90
  • 300 * 250
  • 300 * 100

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

در ادامه سعی کردم آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ را به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهم. تا کسانی که در استفاده از فتوشاپ مبتدی هستند نیز بتوانند این کار را انجام دهند. پس کافی‌ست قدم به قدم مراحل زیر را دنبال کنید تا موفق به ساخت اولین بنر تبلیغاتی خود در فتوشاپ شوید.

1. ساخت پروژه جدید

همه چیز با باز کردن یک پروژه جدید آغاز می‌شود 🙂 بعد از اجرای نرم افزار فتوشاپ، از منوی بالایی روی File کلیک کرده و New را بزنید.

در صفحه جدید، تنظیمات مربوط به طراحی خود را انجام می‌دهیم. من طول (Width) را روی 728 و عرض (Height) را روی 90 می‌گذارم. چون می‌خواهیم یک بنر تبلیغاتی 728 در 90 ایجاد کنیم.

به صورت پیشفرض حالت کار روی Pixels است و این مورد را تغییر نمی‌دهم. رزولوشن را روی 96 تنظیم می‌کنم. (می‌توانید 72 را انتخاب کنید.) Color mode به صورت پیشفرض روی RGB color و 8 bit هستند که اجازه می‌دهم همینطور باقی بمانند.

background contents یا در نسخه‌های قدیمی‌تر فتوشاپ، Background color را روی سفید (White) می‌گذارم تا روی یک پس زمینه سفید کارمان را آغاز کنیم. با زدن دکمه Create یا در نسخه‌های قدیمی‌تر گزینه OK، سند جدید ما ایجاد می‌شود.

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

2. ایجاد پس زمینه طرح

حالا می‌خواهیم رنگ پس زمینه مورد نظرمان را برای طرح انتخاب کنیم. در سمت راست و پایین صفحه، یک لایه background وجود دارد که به شکل پیشفرض قفل (Lock) است. ما روی همین لایه کار را ادامه می‌دهیم.

رنگی که می‌خواهید به عنوان قالب اصلی بنر تبلیغاتی شما باشد را مشخص کنید. من معمولا از پالت‌های رنگی سایت canva برای پیدا کردن رنگ‌های موردنظرم استفاده می‌کنم. اما شما می‌توانید از سایت‌های دیگر یا سلیقه گرافیکی خودتان استفاده کنید. اضافه کردن رنگ به پس زمینه بنر، به شکل‌های مختلف می‌تواند انجام شود. من در این مقاله، 2 روش استفاده از Gradient tool فتوشاپ را آموزش می‌دهم:

  • استفاده از رنگ ثابت

اگر می‌خواهید فقط از یک رنگ در پس زمینه پروژه خود استفاده کنید، این روش را امتحان کنید. با زدن کلید G از روی کیبورد، ابزار Gradient tool فعال می‌شود. با راست کلیک روی این بخش، گزینه دوم یعنی Paint bucket tool را انتخاب کنید. از سمت راست صفحه، رنگ موردنظر خودتان را انتخاب کنید. می‌توانید کد هگزادسیمال آن را نیز وارد نمایید. به این ترتیب رنگ انتخابی وارد Clipboard سیستم می‌شود. با کلیک چپ روی هر قسمت از بنر، کل رنگ پس زمینه تغییر می‌کند.

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

  • استفاده از Gradient

خیلی از بنرهای تبلیغاتی از ترکیب چند رنگ در پس زمینه خود استفاده می‌کنند. این حالت زیبایی خاصی به کار می‌دهد. برای اضافه کردن پس زمینه گرادینت کلید G را زده و گزینه اول یعنی Gradient tool را انتخاب می‌کنیم. منوی عمودی بالای صفحه، تنظیمات مختلفی در اختیارمان می‌گذارد.

با کلیک روی بخش Gradient editor، می‌توانید رنگ‌بندی یا طرح موردنظرتان را انتخاب کنید. هر پوشه مشخص شده در این بخش قالب‌های رنگی مختلفی دارد. مثلا با انتخاب پوشه blues رنگ‌های آبی یا با انتخاب Purples رنگ‌های صورتی نمایش داده می‌شوند. با توجه به طرح مدنظر خود یکی از این ترکیب‌ها را انتخاب کنید.

کنار این گزینه، 5 حالت انتخاب Gradient وجود دارد که با انتخاب هر گزینه، نحوه حرکت و نمایش رنگ‌ها تغییر می‌کند. من گزینه اول یعنی Gradient از چپ به راست را انتخاب می‌کنم. سایر گزینه‌ها مثل Mode و Opacity را تغییر نمی‌دهم.

در قدم بعد، با توجه به طرح‌مان و حالت Gradient موردنظر، ماوس را روی طرح حرکت می‌دهیم. برای مثال من از وسط کادر، یک خط عمودی می‌کشم و ماوس را رها می‌کنم. خروجی کار چیزی می‌شود که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید:

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

3. اضافه کردن متن به بنر تبلیغاتی

اضافه کردن متن، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ به حساب می‌آید. بیشتر بنرها از قدرت کلمات، برای تاثیرگذاری بیشتر استفاده می‌کنند و کمتر بنری را پیدا می‌کنید که هیچ متنی نداشته باشد. درج متن جدید در فتوشاپ با ابزار Horizontal type tool به سادگی انجام می‌شود. با زدن کلید T از روی کیبورد، وارد این قسمت می‌شوید. البته قبل از آن یک لایه جدید بسازید که کار را در لایه مربوطه پیش ببریم.

بعد از نوشتن متن موردنظر، از منوی بالایی به تنظیمات مختلفی دسترسی پیدا می‌کنید. برای مثال من فونت B Koodak را انتخاب می‌کنم و اندازه متن را روی 16 pt می‌گذارم. رنگ متن را به آبی تیره تغییر داده و بعضی از تنظیمات مثل Bold و Strong کردن متن را اعمال می‌کنم.

می‌خواهید به متن‌های خود رنگ و لعاب بدهید و آن‌ها را جذاب‌تر کنید؟ بهتر است از جلوه های ویژه متنی در فتوشاپ استفاده کنید. با کلیک روی لینک زیر از فرادرس می‌توانید این مبحث را آموزش ببینید:

4. اضافه کردن تصاویر و لوگو به بنر تبلیغاتی

تصاویر به بنر تبلیغاتی ما روح می‌بخشند و آن را متمایز می‌کنند. در ادامه آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ یاد می‌گیریم که تصاویر مختلف مثل لوگو سازمان یا وکتورها و تصاویر آماده را به طرح خود اضافه کنیم. چندین روش برای اضافه کردن تصاویر به پروژه وجود دارد.

  1. از File Explorer سیستم خود تصویر را کشیده و در فتوشاپ رها کنید.
  2. از منوی بالا صفحه، File را انتخاب کرده و Open را بزنید.
  3. کلیدهای ترکیبی Ctrl و O را فشار دهید.

با انتخاب یکی از روش‌های بالا، لوگو و آیکونی که از قبل آماده کردم را به پروژه اضافه می‌کنم. بعد نوبت به تعیین جایگاه عناصر و تغییر ابعاد آن‌ها است. با فشار دادن کلیدهای ترکیبی Ctrl و T گزینه Free transform برایتان فعال می‌شود و می‌توانید تصویر خود را ویرایش کنید. برای مثال من در سمت چپ و راست بنر تبلیغاتی یک پرچم قرار می‌دهم و لوگو سایت را به وسط کار اضافه می‌کنم.

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

5. اضافه کردن آدرس سایت به بنر

در این قسمت، کارمان دقیقا مشابه قسمت قبل پیش می‌رود. بعد از زدن کلید T آدرس سایت خودم را تایپ کرده و تنظیمات مربوط به رنگ بندی، ابعاد، نحوه نمایش و… را انجام می‌دهم. برای اسم سایت از فونت Argos George Contour استفاده کردم که تا حدودی حس و حال فانتزی به کار بدهم و کمی تایپوگرافی کار را شبیه برند کوکاکولا کنم. دوست دارم به این قسمت از کار کمی سایه (Shadow) اضافه کنم. برای این کار مراحل زیر را دنبال می‌کنم:

1. روی لایه مربوطه راست کلیک کرده و Blending Options را انتخاب می‌کنم.

2. روی گزینه آخر یعنی Drop Shadow کلیک می‌کنم.

3. در این قسمت تنظیمات را به شکل زیر اعمال می‌کنم:

  • Opacity: 100%
  • Distance: 0%
  • Spread: 50%
  • Size: 12%

بعد از کلیک روی OK تغییرات اعمال می‌شود. تا این قسمت از آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ به چنین خروجی‌ای رسیدیم:

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

6. آموزش متحرک سازی بنر تبلیغاتی

معمولا بنرهای تبلیغاتی به 2 شکل کلی دسته‌بندی می‌شوند:

  1. بنرهای ثابت
  2. بنرهای متحرک

اگر می‌خواهید بنر شما ثابت باشد، کار تمام است و دیگر نیازی نیست این بخش از آموزش را دنبال کنید. فقط باید از فایل خود خروجی بگیرید. اما اگر می‌خواهید بنر خود را متحرک کنید، مراحل زیر را دنبال کنید.

از منوی بالا صفحه، روی Windows رفته و گزینه Timeline را انتخاب کنید. در نسخه‌های بسیار قدیمی فتوشاپ، به جای Timeline گزینه Animation وجود دارد. با انتخاب این مورد، 2 گزینه زیر قابل انتخاب خواهند بود:

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

حالت های مختلف متحرک سازی در فتوشاپ

  1. Create Video Timeline: با انتخاب این گزینه مانند یک ویدئو، بنر تبلیغاتی خود را ویرایش می‌کنیم.
  2. Create Frame Animation: با انتخاب این گزینه، فریم به فریم تغییرات اعمال می‌شوند.

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

ما در این آموزش از حالت دوم یعنی Create Frame Animation استفاده می‌کنیم. کار با انیمیشن در فتوشاپ پیچیدگی‌های زیادی دارد که یک آموزش جداگانه می‌طلبد. اما می‌توان از قابلیت‌های اولیه و پایه آن در ساخت بنرهای تبلیغاتی استفاده کرد.

همانطور که مشاهده می‌کنید، در این قسمت یک فریم داریم. با زدن گزینه Duplicates selected frames یک کپی از فریم فعلی ساخته می‌شود. هر تعداد که می‌خواهید فریم جدید ایجاد کنید.

با کلیک روی آیکون پایین فریم، می‌توانید زمان نمایش فریم را تغییر دهید. مقادیر به ثانیه نمایش داده شده‌اند. سعی کنید برای جلوگیری از چشمک زن شدن بنر، از فواصل زمانی کوتاه خودداری کنید. سایت‌های معتبر از درج بنرهای آزاردهنده با سرعت حرکت بسیار بالای فریم خودداری می‌کنند.

با انتخاب هر فریم، می‌توانید بعضی از لایه‌ها را برای آن قسمت غیرفعال کنید. به این ترتیب حالتی از متحرک‌سازی و حرکت عناصر صفحه به کاربر القاء می‌شود.

در نهایت با انتخاب آیکون‌های پخش، توقف، حرکت رو به جلو و عقب، می‌توانید نحوه نمایش بنر تبلیغاتی خود را مشاهده کنید.

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

اگر می‌خواهید متحرک سازی عناصر و کار با Timeline فتوشاپ را به شکل حرفه‌ای یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم از آموزش زیر استفاده کنید. فرادرس یک دوره کاربردی برای استفاده از قابلیت انیمیشن در فتوشاپ طراحی کرده است. دیدن این آموزش به جز طراحی بنرهای تبلیغاتی، در سایر حوزه‌های گرافیک به شما کمک خواهد کرد.

7. خروجی گرفتن از طرح نهایی

بعد از پایان کار و تکمیل جزییات طرح، نوبت به خروجی گرفتن می‌رسد. فتوشاپ حالات مختلفی برای Export گرفتن از پروژه در نظر گرفته است. بیشتر بنرهای تبلیغاتی در فرمت‌های زیر قرار می‌گیرند:

  1. JPG یا JPEG
  2. PNG
  3. GIF

از 2 فرمت اول برای خروجی‌های ثابت و از فرمت آخر برای بنرهای متحرک استفاده می‌کنیم. من در این پروژه از حالت Save for web (ذخیره برای وب) استفاده می‌کنم. برای انجام این کار مراحل زیر را انجام می‌دهیم:

از منوی Files وارد Export شده و گزینه Save for web را انتخاب می‌کنیم.

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

در صفحه جدید، گزینه GIF را انتخاب کرده و تنظیمات را تغییر نمی‌دهیم. اگر بنر ما ثابت است، یکی از فرمت‌های png یا jpg را انتخاب می‌کنیم. با تغییر quality حجم بنر هم کمتر می‌شود.

بعد از اعمال تغییرات، روی دکمه Save کلیک می‌کنیم و کارمان تمام می‌شود.

آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

بیشتر بخوانید: آموزش تبدیل عکس به نقاشی در فتوشاپ – گام به گام و تصویری — کلیک کنید

جمع بندی آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ

در این مقاله به آموزش طراحی بنر تبلیغاتی در فتوشاپ پرداختیم. هر چند روش‌های مختلفی برای ساخت بنر تبلیغاتی وجود دارد، اما Photoshop یکی از سریع ترین و بهترین راه‌حل‌های موجود است. در این آموزش پا به پای هم یک بنر تبلیغاتی را از صفر ساختیم و کلیات کار را مرور کردیم. اما به این مقاله اکتفا نکنید و برای پیشرفت مرتب آموزش ببینید و تمرین کنید.

چقدر این محتوای آموزشی برایتان مفید بود؟

از راست به چپ (سمتِ راست 1 ستاره، سمتِ چپ 5 ستاره)

میانگین 4.5 / 5. امتیاز شما ثبت شد: 2

اولین نفری باشید که بازخوردتان را ثبت می‌کنید

تبلیغات

محمد انوری

مرتب باید ساخت. گاهی یک محصول، گاهی یک اثر هنری و گاهی لبخندی شیرین بر لبانِ دیگری.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا